fbpx

Jak napisać CV? Podstawowe zasady i kilka wskazówek

24 października 2019 @shr_Administrator

Czy wiesz, że według badań, rekruter analizuje curriculum vitae kandydata przeciętnie przez 6 sekund? To niezwykle mało, zważywszy, ile informacji zawartych jest w takim dokumencie. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak napisać CV, które przykuje wzrok pracodawcy i zapewni Ci zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną.

Jak powinno wyglądać CV? Zadbaj o przejrzystą strukturę…

Profesjonalne CV niekoniecznie musi posiadać zaawansowaną szatę graficzną, lecz zamieszczone w nim informacje powinny być ułożone w przejrzystą strukturę.

Jakie elementy są niezbędne w każdym curriculum vitae?

  • Dane osobowe, czyli imię, nazwisko, dane kontaktowe
  • Wykształcenie – kolejne etapy nauki należy wpisać w tzw. odwrotnej chronologii, czyli na górze opisz te, które ukończyłeś jako ostatnie.
  • Doświadczenie zawodowe – w tej sekcji powinny się znaleźć takie informacje, jak nazwa firmy, nazwa stanowiska, okres trwania zatrudnienia i główne obowiązki. Jeżeli nie posiadasz jeszcze doświadczenia zawodowego, skup się na swojej działalności w kołach naukowych, wolontariacie, stażach i praktykach.
  • Umiejętności – w tej sekcji opisujemy naturalne lub nabyte zdolności oraz stopień ich opanowania, np. „znajomość języków obcych na poziomie C1” czy „zaawansowana znajomość programów graficznych”. Warto wspomnieć też o umiejętnościach miękkich, np. „doskonałe zarządzanie czasem i terminowość”, „rozwiązywanie konfliktów”. Niech będą to cechy i zdolności, które z łatwością poprzesz konkretnym przykładem na rozmowie kwalifikacyjnej.
  • Klauzula dotycząca zgody na przetwarzanie danych osobowych.

 

Jakie elementy warto dodać do CV?

  • Zdjęcie – najlepiej usytuować je w lewym bądź prawym górnym rogu, nad danymi kontaktowymi. Fotografia w CV powinna mieć charakter formalny.
  • Nazwa stanowiska, na które aplikujesz – umieść ją pod imieniem i nazwiskiem. Główna zasada dotycząca tego, jak napisać CV zakłada tworzenie dokumentu pod konkretną ofertę pracy. Curriculum vitae zaopatrzone w nazwę stanowiska doskonale spełni to wymaganie.
  • Podsumowanie zawodowe – tych kilka zdań zamieszczonych przed opisem doświadczenia to Twoja tajna broń. 9 na 10 kandydatów nie dodaje tego elementu do swojego CV. Napisz, kim jesteś (np. „Jestem Specjalistą ds. Obsługi Klienta z 2 letnim doświadczeniem”, „Jestem studentem socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim”) i wymień kilka dokonań zawodowych bądź ważne umiejętności. Na koniec określ, jak chciałbyś się rozwijać (np. „Poszukuję wyzwań zawodowych w obszarze obsługi klienta w języku obcym”).

 

Jak napisać CV, które nie rozproszy rekrutera?

Może Ci się wydawać, że im więcej obowiązków i zainteresowań wpiszesz w swoim CV, tym będzie ono bardziej interesujące. To błąd! W gąszczu informacji rekruter może przeoczyć te najistotniejsze. Dlatego już w trakcie tworzenia curriculum vitae dokonaj selekcji komunikatów i zostaw tylko najważniejsze oraz te nawiązujące do oferty pracy. A zatem co warto usunąć?

  • Dawne szkolenia i konferencje niezwiązane z Twoim przyszłym stanowiskiem pracy
  • Szczegółowy opis stanowiska sprzed kilku lat
  • Umiejętności, których nie wykorzystasz w nowym miejscu pracy
  • Część zainteresowań (pozostaw 2-3 najciekawsze bądź bezpośrednio wiążące się z zawodem)
  • Dokładny adres (rekruterzy na etapie selekcji CV nie potrzebują tego typu danych)

 

Jak napisać CV, aby dostawać więcej ofert pracy? Trzymaj się dwóch wytycznych: dostosuj dokument do stanowiska, na które aplikujesz oraz wybierz najistotniejsze informacje o swoim doświadczeniu zawodowym. I jeszcze drobna wskazówka: w mailu z dokumentami aplikacyjnymi unikaj formułek („W nawiązaniu do ogłoszenia rekrutacyjnego zamieszczonego w portalu …”). Dużo lepiej jest użyć własnych słów. W ten sposób wyróżnisz się na tle innych kandydatów. Powodzenia!