Utrata pracy to życiowe trzęsienie ziemi. W dłuższej perspektywie może prowadzić do zachwiania poczucia własnej wartości, depresji, a nawet chorób somatycznych. Jednak równie dobrze może być początkiem nowej, lepszej drogi. Wszystko zależy od tego, jak przeżyjemy ów stratę i po jakie środki sięgniemy, by wyjść z trudnej sytuacji. Jak zaradzić trudnym emocjom? Jak przekuć porażkę w sukces? Oto krótki poradnik.

 Utrata pracy – co się dzieje w naszych głowach?

Praca wprowadza do naszego życia pewien porządek czasowy, rozszerza horyzonty społeczne poza rodzinę i przyjaciół, określa status społeczny człowieka, wymusza również zorientowane na rzeczywistość działania. Dlatego też dla większości ludzi stres związany z utratą pracy jest prawie tak silny, jak w przypadku utraty kogoś bliskiego lub rozwodu.

W pierwszym odruchu doznajemy szoku i silnego stresu. Później możemy nawet nie pamiętać, jak zareagowaliśmy na wręczone nam wypowiedzenie lub w jaki sposób opuściliśmy biuro. Naturalną reakcją jest również niedowierzanie, zaprzeczenie. Stopniowo zaczynamy odczuwać rozczarowanie. Mierzymy się z poczuciem niesprawiedliwości, czego konsekwencją jest kolejna, silna emocja – gniew. Obwiniamy najczęściej byłego pracodawcę i współpracowników za utratę posady, mamy duży żal do siebie i bliskich. W tym czasie negatywne myśli przytłaczają do tego stopnia, że przyszłość widzimy jedynie w czarnych barwach. To jest moment decydujący – jak dalej pokierujemy swoim życiem: damy się pochłonąć poczuciu pustki i beznadziei czy skupimy się na działaniu prowadzącym do poprawy naszej sytuacji?

Jak poradzić sobie w sytuacji utraty pracy?

  1. Zaakceptuj swoje uczucia

To, że czujesz smutek, strach, żal czy gniew jest całkowicie naturalne w sytuacji utraty pracy. Uświadomienie sobie trudnych uczuć i zaakceptowanie ich to pierwszy krok do tego, by sobie z nimi poradzić. Bardzo ważne jest też podzielenie się swoimi myślami z bliską osobą. Poszukaj wsparcia u przyjaciół lub rodziny. Nie chodzi tu o otrzymanie konkretnych rad, lecz możliwość podzielenia się z drugim człowiekiem obawami, myślami, które nie dają spokoju. Spróbuj popatrzeć na swoje położenie w szerszym kontekście – na pewno znajdziesz wiele powodów do wdzięczności samemu sobie lub innym. Skup się na tych właśnie rzeczach.

  1. Poproś o pomoc

Jednym z odruchów pojawiających się w trudnych momentach może być chęć izolacji. Jednak odosobnienie, brak możliwości rozmowy z życzliwymi osobami na pewno nie pomoże Ci pokonać kryzysu, wręcz przeciwnie. Choć może wydawać się to z początku trudne – spróbuj nie zamykać się w „czterech ścianach”. Nie bój się poprosić o pomoc również specjalisty – psychologa lub psychoterapeuty.

  1. Ułóż sobie plan działania

Daj sobie czas na pogodzenie się z utratą zatrudnienia. Zapewne pierwsze dni, nawet tygodnie, będą pogrążone w organizacyjnym chaosie, nagle bowiem znikną sztywne ramy, w których przywykłaś/eś działać. Po tym jednak czasie postaraj się ułożyć sobie plan działania.

Jakie czynności należy podjąć, aby wrócić do normalności, znaleźć nową pracę? Na pewno trzeba odświeżyć swoje dokumenty aplikacyjne, a następnie systematycznie przeglądać oferty rekrutacyjne i na wybrane z nich odpowiadać. Warto też zainwestować czas w darmowe lub płatne kursy, które podniosą Twoje kwalifikacje.

  1. Wypracuj codzienną rutynę

Kolejny krok to przekłucie planu w działanie. Wypracuj sobie codzienną rutynę – określ o jakiej godzinie wstajesz, w jakich godzinach wysyłasz dokumenty aplikacyjne, kiedy się uczysz, kiedy odpoczywasz. Z góry narzucony plan dnia pomoże Ci zmobilizować się do działania, a także zorganizuje Twoje aktywności w przewidywalny scenariusz.

  1. Dbaj o siebie

Bądź dla siebie dobra/y i wyrozumiała/y. Nie spędzaj całego dnia na czynnościach związanych z szukaniem pracy. Poświęć czas również na rzeczy , które sprawiają Ci przyjemność – czytanie książek, oglądanie seriali, spotkania z przyjaciółmi. To bardzo ważne, abyś miał/a możliwość naładowania swoich akumulatorów. Nie zapominaj też o codziennej dawce ruchu i odpowiedniej ilości snu.

Zwolnienie z pracy to nie koniec świata!

Jeśli właśnie straciłaś/eś pracę, mierzysz się z dużym kryzysem. Ważne, abyś dał/a sobie czas na przeżycie go, a następnie podjęła/ął próbę ukierunkowania myśli na to, co przed Tobą. Kiedy zyskasz kontrolę nad swoimi emocjami, zapanujesz nad stresem, zyskasz zdolność planowania i wolę działania. Wtedy już nic nie będzie stało na przeszkodzie, byś mogła/mógł zawalczyć o lepsze jutro. I pamiętaj – jest wielu ludzi, którzy będą Cię w tym wspierać!

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.