Marka osobista definiuje Twój wizerunek, buduje reputację, wpływa na emocje ludzi, którzy z Tobą przebywają, na relacje i właściwie całe życie. Marki osobistej nie tworzy się dla sławy lecz po to, by pokazać ludziom, że jesteś wartościowy i wyjątkowy. Dzięki temu, możesz realizować długofalowe cele: np. zdobyć wysoko płatną pracę, zostać ekspertem w danej dziedzinie bądź założyć biznes oparty właśnie o markę osobistą. Dowiedz się jak budować markę osobistą.

Personal branding, czyli marka osobista pracownika

Na rynku można wyróżnić dwie grupy pracowników: tych, którzy świadomie budują swoją markę osobistą oraz ludzi, dla których to pojęcie jest obce.

Przyjrzyjmy się najpierw tym ostatnim:

  • robią to, co do nich należy
  • w CV używają sformułowań: „umiejętność obsługi komputera”, „pozytywne nastawienie”, „jestem sumienny i obowiązkowy”
  • nie wiedzą, jak negocjować podwyżki lub warunki zatrudnienia

Co charakteryzuje natomiast osoby z wypracowaną marką osobistą?

  • są pracownikami nie do zastąpienia
  • osiągają wyższe zarobki
  • otrzymują ciekawe oferty pracy, jeszcze przed wysłaniem CV
  • zawsze wiedzą, jak wynegocjować lepsze warunki pracy

 Jak zbudować markę osobistą krok po kroku

  1. Zwiększ samoświadomość

Najgorsza marka to taka, która niczym się nie wyróżnia. Jest nijaka, uniwersalna. W personal brandingu chodzi o dokładną analizę wartości, którymi się kierujemy, wyznaczanie celów, które chcemy osiągnąć oraz identyfikację unikatowych umiejętności.

  • Ćwiczenie 1. Ustal, co chcesz osiągnąć w życiu zawodowym, jak widzisz swoją przyszłość. Zapisz cele na kartce.
  • Ćwiczenie 2. Zapytaj swoich bliskich, jak Ciebie widzą. Przeanalizuj, jaki wizerunek Twojej osoby rysuje się w wypowiedziach rodziny, znajomych (wrażenia przy bliższym poznaniu), współpracowników (znajomość powierzchowna).
  • Ćwiczenie 3. Przeanalizuj swoje mocne strony i podkreśl te, które będą przydatne w realizacji celów z ćwiczenia 1. Zidentyfikuj wady, słabe strony. Pomyśl, jak je rekompensujesz w życiu codziennym. Opisz szanse stojące przed Tobą (np. mieszkasz w dużym ośrodku, zatem liczba potencjalnych pracodawców lub klientów jest duża, ukończyłeś kurs językowy itp.). Pomyśl, co negatywnie może wpłynąć na Twoją sytuację? Ustal plan działań na każdą z tych ewentualności. To ćwiczenie to fantastyczny sposób na przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej i negocjacji warunków zatrudnienia.
  1. Przeanalizuj konkurencję oraz osoby, na których możesz się wzorować

Dzięki wyżej opisanym ćwiczeniom, przekonałeś się, w czym jesteś dobry i jakimi wartościami chcesz się kierować. Teraz zbadaj, jak wiele ludzi posiada podobny profil. Tworzenie marki osobistej to sztuka wyróżniania się z tłumu, dlatego dobrze wiedzieć, kto się w nim znajduje.

  • Ćwiczenie 4. Znajdź osoby, które się wybijają ponad przeciętną: przeanalizuj ich działania na LinkedInie, Facebooku, Instagramie. Spisz rzeczy mogące stanowić dla Ciebie inspirację.
  1. Poznaj bliżej swoich przyszłych pracodawców

Identyfikacja grupy docelowej to jeden z podstawowych elementów budowania marki. Niezależnie od tego, czy chcesz zawojować świat jako freelancer, planujesz otworzyć własny biznes, czy chcesz rozwijać się wewnątrz dużej organizacji , ten krok jest tak samo istotny.

  • Ćwiczenie 5. Stwórz listę 10 organizacji, do których chciałbyś aplikować. Zacznij obserwować ich profile społecznościowe. Wsłuchaj się w to, co komunikują. Być może natrafisz na informacje o wyzwaniach, do których realizacji będziesz mógł się przydać.
  1. Opracuj komunikację i uzupełnij profile społecznościowe

Osoba o silnej marce osobistej to ktoś, kto nie tylko ma wyraziste poglądy i świadomość swojej wyjątkowości, ale też umie w zwięzły sposób przekonać do tego rozmówcę. I nie chodzi tu o pustą regułkę lecz wciągającą historię.

  • Ćwiczenie 6. Przygotuj krótką, około 3-minutową wypowiedź o swojej marce (czyli o sobie). To tzw. elevator pitch. W kilku zdaniach zamknij to, co stanowi Twoją największą wartość jako pracownika, obietnicę Twojej marki, jej kwintesencję. Powiedz o rezultatach, jakie osiągnąłeś dzięki konkretnym umiejętnościom. Elevator pitch będzie stanowić doskonałą odpowiedź na pytania rekruterów w stylu „w czym możesz pomóc” bądź „dlaczego właśnie Ty”.
  • Ćwiczenie 7. Uzupełnij swoje profile społecznościowe. To właśnie one mogą uwiarygodnić Twoją markę lub wskazać na fałsz. Twoja komunikacja w tych kanałach powinna być spójna z marką, zintegrowana i dopasowana do medium.
  1. Stwórz profesjonalne CV

Na Twój wizerunek jako kandydata składają się także dokumenty aplikacyjne. Postaraj się, aby CV stanowiło dla rekrutera rzetelne źródło informacji o Tobie, Twoich dokonaniach, umiejętnościach i motywacjach.

  1. Działaj!

Jeśli nie ma Cię w sieci, nie istniejesz! Dlatego nie poprzestawaj na budowaniu swojej obecności jedynie poprzez prywatne profile w social mediach. Wykaż się proaktywnością.

  • Ćwiczenie 8. Udzielaj się w komentarzach pod artykułami eksperckimi z Twojej dziedziny. Może zdecydujesz się na napisanie własnego lub założenie bloga?
  • Ćwiczenie 9. Dbaj o rozwój. Bież udział w szkoleniach, konferencjach branżowych. Dzięki temu nie tylko zdobędziesz wiedzę, ale spotkasz ludzi o podobnych zainteresowaniach. A może nawet będziesz miał okazję porozmawiać ze swoim przyszłym pracodawcą?ĆwiczĆ

 

Budowanie marki osobistej to proces, który nigdy się nie kończy. Wymaga ciągłego samodoskonalenia i autorefleksji. Jednak jest to inwestycja z dużą stopą zwrotu: poszerza horyzonty, otwiera nowe możliwości i dostarcza mnóstwo satysfakcji!

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.