Marka osobista definiuje Twój wizerunek, buduje reputację, wpływa na emocje ludzi, którzy z Tobą przebywają, na relacje i właściwie całe życie. Marki osobistej nie tworzy się dla sławy lecz po to, by pokazać ludziom, że jesteś wartościowy i wyjątkowy. Dzięki temu, możesz realizować długofalowe cele: np. zdobyć wysoko płatną pracę, zostać ekspertem w danej dziedzinie bądź założyć biznes oparty właśnie o markę osobistą. Dowiedz się jak budować markę osobistą.

Personal branding, czyli marka osobista pracownika

Na rynku można wyróżnić dwie grupy pracowników: tych, którzy świadomie budują swoją markę osobistą oraz ludzi, dla których to pojęcie jest obce.

Przyjrzyjmy się najpierw tym ostatnim:

  • robią to, co do nich należy
  • w CV używają sformułowań: „umiejętność obsługi komputera”, „pozytywne nastawienie”, „jestem sumienny i obowiązkowy”
  • nie wiedzą, jak negocjować podwyżki lub warunki zatrudnienia

Co charakteryzuje natomiast osoby z wypracowaną marką osobistą?

  • są pracownikami nie do zastąpienia
  • osiągają wyższe zarobki
  • otrzymują ciekawe oferty pracy, jeszcze przed wysłaniem CV
  • zawsze wiedzą, jak wynegocjować lepsze warunki pracy
Pexels Photo 4491491

 Jak zbudować markę osobistą krok po kroku

  1. Zwiększ samoświadomość

Najgorsza marka to taka, która niczym się nie wyróżnia. Jest nijaka, uniwersalna. W personal brandingu chodzi o dokładną analizę wartości, którymi się kierujemy, wyznaczanie celów, które chcemy osiągnąć oraz identyfikację unikatowych umiejętności.

  • Ćwiczenie 1. Ustal, co chcesz osiągnąć w życiu zawodowym, jak widzisz swoją przyszłość. Zapisz cele na kartce.
  • Ćwiczenie 2. Zapytaj swoich bliskich, jak Ciebie widzą. Przeanalizuj, jaki wizerunek Twojej osoby rysuje się w wypowiedziach rodziny, znajomych (wrażenia przy bliższym poznaniu), współpracowników (znajomość powierzchowna).
  • Ćwiczenie 3. Przeanalizuj swoje mocne strony i podkreśl te, które będą przydatne w realizacji celów z ćwiczenia 1. Zidentyfikuj wady, słabe strony. Pomyśl, jak je rekompensujesz w życiu codziennym. Opisz szanse stojące przed Tobą (np. mieszkasz w dużym ośrodku, zatem liczba potencjalnych pracodawców lub klientów jest duża, ukończyłeś kurs językowy itp.). Pomyśl, co negatywnie może wpłynąć na Twoją sytuację? Ustal plan działań na każdą z tych ewentualności. To ćwiczenie to fantastyczny sposób na przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej i negocjacji warunków zatrudnienia.
  1. Przeanalizuj konkurencję oraz osoby, na których możesz się wzorować

Dzięki wyżej opisanym ćwiczeniom, przekonałeś się, w czym jesteś dobry i jakimi wartościami chcesz się kierować. Teraz zbadaj, jak wiele ludzi posiada podobny profil. Tworzenie marki osobistej to sztuka wyróżniania się z tłumu, dlatego dobrze wiedzieć, kto się w nim znajduje.

  • Ćwiczenie 4. Znajdź osoby, które się wybijają ponad przeciętną: przeanalizuj ich działania na LinkedInie, Facebooku, Instagramie. Spisz rzeczy mogące stanowić dla Ciebie inspirację.
  1. Poznaj bliżej swoich przyszłych pracodawców

Identyfikacja grupy docelowej to jeden z podstawowych elementów budowania marki. Niezależnie od tego, czy chcesz zawojować świat jako freelancer, planujesz otworzyć własny biznes, czy chcesz rozwijać się wewnątrz dużej organizacji , ten krok jest tak samo istotny.

  • Ćwiczenie 5. Stwórz listę 10 organizacji, do których chciałbyś aplikować. Zacznij obserwować ich profile społecznościowe. Wsłuchaj się w to, co komunikują. Być może natrafisz na informacje o wyzwaniach, do których realizacji będziesz mógł się przydać.
  1. Opracuj komunikację i uzupełnij profile społecznościowe

Osoba o silnej marce osobistej to ktoś, kto nie tylko ma wyraziste poglądy i świadomość swojej wyjątkowości, ale też umie w zwięzły sposób przekonać do tego rozmówcę. I nie chodzi tu o pustą regułkę lecz wciągającą historię.

  • Ćwiczenie 6. Przygotuj krótką, około 3-minutową wypowiedź o swojej marce (czyli o sobie). To tzw. elevator pitch. W kilku zdaniach zamknij to, co stanowi Twoją największą wartość jako pracownika, obietnicę Twojej marki, jej kwintesencję. Powiedz o rezultatach, jakie osiągnąłeś dzięki konkretnym umiejętnościom. Elevator pitch będzie stanowić doskonałą odpowiedź na pytania rekruterów w stylu „w czym możesz pomóc” bądź „dlaczego właśnie Ty”.
  • Ćwiczenie 7. Uzupełnij swoje profile społecznościowe. To właśnie one mogą uwiarygodnić Twoją markę lub wskazać na fałsz. Twoja komunikacja w tych kanałach powinna być spójna z marką, zintegrowana i dopasowana do medium.
  1. Stwórz profesjonalne CV

Na Twój wizerunek jako kandydata składają się także dokumenty aplikacyjne. Postaraj się, aby CV stanowiło dla rekrutera rzetelne źródło informacji o Tobie, Twoich dokonaniach, umiejętnościach i motywacjach.

  1. Działaj!

Jeśli nie ma Cię w sieci, nie istniejesz! Dlatego nie poprzestawaj na budowaniu swojej obecności jedynie poprzez prywatne profile w social mediach. Wykaż się proaktywnością.

  • Ćwiczenie 8. Udzielaj się w komentarzach pod artykułami eksperckimi z Twojej dziedziny. Może zdecydujesz się na napisanie własnego lub założenie bloga?
  • Ćwiczenie 9. Dbaj o rozwój. Bież udział w szkoleniach, konferencjach branżowych. Dzięki temu nie tylko zdobędziesz wiedzę, ale spotkasz ludzi o podobnych zainteresowaniach. A może nawet będziesz miał okazję porozmawiać ze swoim przyszłym pracodawcą?ĆwiczĆ

 

Budowanie marki osobistej to proces, który nigdy się nie kończy. Wymaga ciągłego samodoskonalenia i autorefleksji. Jednak jest to inwestycja z dużą stopą zwrotu: poszerza horyzonty, otwiera nowe możliwości i dostarcza mnóstwo satysfakcji!