Stanowisko pracy wpływa na komfort pracowników oraz na ich efektywność. Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej ułatwia skupienie i zapewnia wygodę niezbędną dla zdrowia osób wykonujących pracę siedzącą. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy organizacji miejsca do pracy biurowej.

Ergonomia pracy biurowej i jej wpływ na komfort pracy

Osoby aktywne zawodowo spędzają w pracy średnio 8 godzin dziennie. Zdarza się, że czas pracy ulega wydłużeniu o kilka dodatkowych godzin, co niestety negatywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie pracownika. Dbanie o odpowiedni czas pracy jest istotne, jednak nie zawsze możliwe. O wiele większy wpływ mamy natomiast na organizację miejsca pracy w firmie.

Ergonomia stanowiska pracy biurowej to przede wszystkim odpowiednie usadzenie względem monitora. To kluczowa kwestia dla osób wykonujących pracę przy komputerze. Tymczasem za stworzenie miejsca pracy odpowiada pracodawca, który musi przestrzegać przepisów wymienionych w Kodeksie pracy (art. 207 par. 2 ustawy Kodeks pracy — o konieczności zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy celem ochrony zdrowia i życia pracowników).

Zgodnie z  par. 45 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. stanowisko biurowe powinno zajmować przestrzeń umożliwiającą swobodę ruchów i bezpieczne wykonywanie pracy. Warto zwrócić uwagę także na dojście do stanowiska, które powinno być wygodne i łatwo dostępne. To samo dotyczy wyjść ewakuacyjnych.

Co istotne, 2 listopada 2023 roku opublikowano rozporządzenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli pracownik korzysta z przenośnego systemu komputerowego i używa go co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, pracodawca musi wyposażyć jego stanowisko pracy w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę oraz dodatkową klawiaturę i mysz.

Jak wygląda ergonomiczne stanowisko pracy biurowej?

Zasady ergonomii w pracy biurowej skupiają się wokół odpowiedniej postawy ciała przy siedzeniu przed komputerem. Wymaga to skompletowania odpowiednich mebli i akcesoriów biurowych, wymienionych poniżej.

  • Krzesło z możliwością regulacji. Wygodne podparcie dla kręgosłupa i wysokość siedziska dostosowana do wzrostu pracownika to podstawa bezpiecznej pracy przed komputerem.
  • Biurko z opcją regulacji, które pozwala na odpowiednią postawę ciała, a do tego jest na tyle obszerne, że umożliwia wygodną pracę.
  • Monitor, który powinien znajdować się w odległości od 40 do 75 cm od twarzy pracownika. Dokładne oddalenie ekranu zależy od jego wielkości — mniejszy monitor można ustawić bliżej twarzy.
  • Płaska klawiatura i mysz umożliwiające pracę przy odpowiednim ułożeniu nadgarstków.
  • Akcesoria biurowe w postaci organizerów i przyborów biurowych usprawniających pracę i ułatwiających skupienie.
  • Oświetlenie, które nie męczy wzroku i korzystnie wpływa na komfort pracy.

Meble i sprzęty biurowe powinny być wygodne. Kluczowa jest również możliwość regulacji i dostosowania sprzętów do indywidualnych potrzeb. Dzięki temu pracownik może spędzić długie godziny przed komputerem bez narażania się na urazy. Co więcej, odpowiednie stanowisko pracy wspomaga koncentrację i niweluje ryzyko dolegliwości bólowych.

Ergonomia stanowiska pracy biurowej — dlaczego jest istotna?

Może się wydawać, że bhp pracy biurowej to formalność. Praca przy komputerze jest stosunkowo bezpieczna, ale niezbyt dobra dla zdrowia. Nieprawidłowa postawa przy pracy przed komputerem może prowadzić do dolegliwości bólowych i urazów, a także problemów ze wzrokiem i kręgosłupem. Praca siedząca nie jest korzystna również dla układu krążeniowo-naczyniowego i sprzyja otyłości.

Z perspektywy pracodawcy dobre zdrowie i samopoczucie pracownika jest istotne nie tylko ze względu na przepisy, czy uczciwość względem zatrudnionych. Ergonomia w pracy biurowej wpływa na efektywność. A zadowolony pracownik jest również bardziej zmotywowany do pracy i chętniej angażuje się w zadania.

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.