Odpowiednie przygotowanie oraz dbałość o szczegóły w planowaniu rekrutacji to czynniki, które zabezpieczą Cię przed błędnymi decyzjami kadrowymi, a tym samym – przed niepotrzebnymi kosztami. Jak skonstruować opis stanowiska? Jak zdefiniować idealnego kandydata? O czym pamiętać układając mapę drogową rekrutacji w firmie? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak zaplanować skuteczny proces rekrutacyjny.
Jak zaplanować rekrutację krok po kroku?
Zanim rozpoczniesz planowanie procesu rekrutacyjnego, zastanów się, czy wakat w Twojej firmie wymaga zatrudnienia pracownika z zewnątrz? Może już masz w swoim zespole kogoś, kto dobrze sprawdziłby się w danej roli? Aby to sprawdzić, odpowiedz sobie na pytania, które pomogą Ci także ustalić cele rekrutacji.
• Z czego wynika potrzeba zatrudnienia nowego pracownika?
• Jakie obszary działalności firmy chciałbyś mu powierzyć?
• Jakich kompetencji najbardziej brakuje w Twojej firmie?
Powyższe informacje będą potrzebne w dalszych etapach pracy nad planowaniem procesu rekrutacyjnego.
KROK 1: STWORZENIE OPISU STANOWISKA PRACY
Specyfikacja stanowiska to szczegółowy opis wakatu, zawierający kluczowe obowiązki i cele, które będzie realizować zatrudniony pracownik. Ów dokument jest niezwykle pomocny, zarówno z punktu widzenia organizacji, jak i kandydata. Dla pracodawcy narzędzie to ułatwia poszukiwanie odpowiedniej osoby do firmy, jest też dobrym sposobem na zmianę podziału zadań w zespole. Kandydaci natomiast, po zapoznaniu się z takim opisem, lepiej zrozumieją charakterystykę pracy. To z kolei zmniejsza ryzyko zaproszenia do procesu rekrutacji osób, które miałyby problem w odnalezieniu się w danej roli.
Specyfikacja stanowiska powinna zawierać: nazwę stanowiska, szczegółowe omówienie obowiązków, linii raportowania i zakresu odpowiedzialności. Ważne są także widełki płacowe, systemy premiowe i pakiety benefitów pozapłacowych.
KROK 2: STWORZENIE OPISU IDEALNEGO KANDYDATA
Kolejnym i niezbędnym dokumentem w planowaniu rekrutacji jest specyfikacja idealnego kandydata. Chodzi tu o sprecyzowanie , jakie umiejętności (twarde i miękkie) będą niezbędne do pracy na danym stanowisku oraz do realizacji wyznaczonych celów. Najważniejsze elementy opisu idealnego kandydata to:
• wymagane wykształcenie, ukończenie konkretnych kursów,
• zakres doświadczenia zawodowego,
• obszar specjalizacyjny,
• kluczowe umiejętności ,
• cechy osobowości.
Po stworzeniu listy, dobrym posunięciem będzie podzielenie poszczególnych wymogów na pożądane i niezbędne, a następnie uporządkowanie ich według ważności.
Opis idealnego kandydata to narzędzie zwiększające szansę na dokonanie trafnego wyboru podczas rekrutacji. Pracownik HR będzie mógł podjąć decyzję nie tylko w oparciu o własne wrażenia dotyczące kandydata, lecz również o ocenę cech i kompetencji, które firma określiła jako wysoce pożądane.
KROK 3: STWORZENIE SCHEMATU PROCESU REKRUTACJI
Aby proces pozyskiwania nowych pracowników przebiegał sprawnie, bez zbędnych przestojów, niezbędna jest tzw. mapa drogowa. Po pierwsze, określ, z ilu etapów będzie składać się rekrutacja i jak ma przebiegać każdy z nich. Następnie, stwórz dokument, w którym sprecyzujesz każdy kolejny etap procesu (np. publikacja ogłoszenia, selekcja CV itp.) i wymagane działanie (np. kontakt telefoniczny z kandydatem). Istotne jest także przydzielenie osób do poszczególnych zadań.
Podsumowanie
W tej części naszego poradnika opisaliśmy trzy dokumenty, które warto stworzyć planując rekrutację. Z kolejnego artykułu dowiesz się, o czym pamiętać publikując ogłoszenie rekrutacyjne i jak zadbać o efektywną realizację poszczególnych zadań.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Udostępnij