Onboarding i offboarding pracowników to istotne aspekty związane z prowadzeniem firmy. Odpowiednie wdrażanie nowych pracowników w obowiązki i stosowne żegnanie osób odchodzących z firmy to elementy zdrowo funkcjonującego przedsiębiorstwa i sposoby na niwelowanie problemów związanych z zatrudnieniem. O szczegółach przeczytasz w tekście!
Na czym polega onboarding pracowników?
Onboarding pracowniczy to wdrażanie nowego pracownika w życie firmy, na co składa się między innymi jasne przedstawienie obowiązków i wsparcie procesu adaptacji w nowym środowisku pracy. Dlaczego to takie ważne? Jak pokazują badania, onboarding wpływa na wskaźnik rotacji pracowników. Im lepsze metody onboardingu, tym większe szanse, że nowi pracownicy zostaną w firmie na dłużej i będą pracować efektywniej.
- Słaby onboarding zniechęca nowych pracowników do pozostania w firmie i prowadzi do wzrostu rotacji pracowników.
- Dobry onboarding oznacza szybszą aklimatyzację pracowników w firmie i skłania ich do pozostania.
- Skuteczny onboarding wpływa na motywację nowych pracowników i zwiększa ich wydajność.
Jak prawidłowo przeprowadzić onboarding?
Dobry onboarding sprawia, że nowy pracownik szybko wdraża się w swoje obowiązki i czuje się zaopiekowany. Konkretny plan działania i ilość czasu przeznaczona na onboarding zależą od specyfiki firmy. Upewnij się, że w swojej strategii uwzględniasz poniższe punkty.
- Ustal etapy onboardingu, w których uwzględnisz sprawy administracyjne, przedstawienie obowiązków i zapoznanie nowego pracownika z zespołem.
- Zadbaj o komunikację i jasne przedstawienie zadań dla nowego pracownika w pierwszych dniach pracy.
- Poświęć odpowiednią ilość czasu na realizację poszczególnych etapów wdrażania. Dobry onboarding w jeden dzień nie jest możliwy.
- Zapoznaj nową osobę z innymi pracownikami, przedstaw strukturę firmy i sposób jej funkcjonowania.
- Zadbaj o ewaluację onboardingu — konsultuj stosowane przez siebie rozwiązania z pracownikami, by podnosić skuteczność swoich działań.
Skuteczny onboarding — przykłady
Pracodawcy mają do dyspozycji wiele ciekawych rozwiązań, dzięki którym onboarding w firmie będzie przebiegał bez zarzutu i zostanie dobrze odebrany przez nowych pracowników. Oto kilka dobrych praktyk, o których warto pamiętać.
- E-mail z informacjami. Poinformuj pracownika, czego może się spodziewać w pierwszych dniach pracy i jak może się przygotować. Wyślij regulamin firmy i umowę, by mógł się z nimi na spokojnie zapoznać. Dzięki temu poczuje się pewniej.
- Stanowisko pracy. Przygotuj miejsce pracy dla nowej osoby, zanim pojawi się na dniu próbnym. To zrobi dobre wrażenie i sprawi, że pracownik nie będzie czuł się jak intruz.
- Spacer po biurze. Oprowadź nowego pracownika i zapoznaj go z zespołem. Przyjazne podejście i dobra atmosfera w firmie to istotne czynniki zachęcające do pracy w danym miejscu.
- Zdalny onboarding. W przypadku pracy zdalnej warto stosować intuicyjne komunikatory, które usprawnią proces. To na przykład Slack, Skype, WhatsApp, czy Discord.
- Wsparcie. W pierwszych dniach pracy szczególnie istotne jest wsparcie, wyrozumiałość i wskazówki, dzięki którym nowy pracownik stopniowo wdroży się we wszystkie obowiązki.
Czym jest offboarding pracowników? Etapy offboardingu
Offboarding dotyczy procedur podejmowanych w momencie, gdy pracownik odchodzi z firmy. Pracownicy, którzy rozstają się z firmą, także wpływają na jej wizerunek, ponieważ mogą publikować w sieci opinie o pracodawcach. Negatywne oceny mogą zniechęcać nowych kandydatów i utrudniać rekrutowanie nowych pracowników. W związku z tym warto zadbać o prawidłowy offboarding, który zmniejsza ryzyko konfliktów i pomaga budować pozytywny wizerunek firmy. Dobrze wpływa również na wewnętrzne procesy w firmie.
- Rozmowa. Pracownik wręcza lub otrzymuje wypowiedzenie, co wiąże się z koniecznością rozmowy wyjaśniającej. To również czas na ustalenie kwestii formalnych.
- Informacja dla zespołu. Pracodawca powinien poinformować pozostałych pracowników o zmianach.
- Formalności. Pracodawca ustala z pracownikiem termin oddania/wręczenia stosownych dokumentów.
- Exit interview. Dobrowolna rozmowa, podczas której pracownik wskazuje pozytywne i negatywne (jego zdaniem) obszary funkcjonowania firmy.
- Administracja. Odchodzący pracownik nie powinien być ignorowany. Należy dbać o sprawną komunikację. Ostatni etap to także moment, w którym pracownik zdaje firmowy sprzęt.
Zasady prawidłowego onboardingu i offboardingu nie są skomplikowane, a stosowanie się do nich przynosi wiele korzyści dla biznesu i zwiększa poziom zadowolenia z pracy wśród osób zatrudnionych.
Udostępnij