Organizacja miejsc pracy z uwzględnieniem potrzeb osób neuroróżnorodnych to klucz do większego komfortu, poziomu zadowolenia i efektywności zespołu. Dowiedz się, czym charakteryzuje się neuroatypowość i o czym warto pamiętać przy współpracy z osobami przejawiającymi cechy neuroatypowe.
Czym jest neuroatypowość?
Neuroatypowość to termin do niedawna używany wyłącznie w kontekście osób z autyzmem. Obecnie pojęcie służy do opisywania zbioru cech świadczących o tym, że mózg danej osoby nie rozwija się typowo. I tutaj warto podkreślić, nie oznacza to, że rozwija się źle.
Neuroatypowość zazwyczaj łączy się z ADHD, zespołem Aspergera lub spektrum autyzmu. Szacuje się, że aż 15-20% światowej populacji wykazuje cechy neuroróżnorodne.
Cechy, które mogą wskazywać na neuroatypowość:
- Zdolność do wysokiej koncentracji i skupienia na zadaniu w przypadku ciekawych zadań.
- Tendencja do szybkiego przebodźcowania z powodu nadmiaru dźwięków, czy interakcji społecznych. Wysoka wrażliwość.
- Dysleksja rozwojowa, m.in. dysgrafia, czy dyskalkulia.
- Trudności podczas pracy w grupie.
- Imponująca umiejętność rozwiązywania problemów.
- Kreatywność, nieszablonowe myślenie.
- Wysoka percepcja sensoryczna.
Rekrutacja osoby neuroatypowej
Osoba neuroatypowa może być ponadprzeciętnie uzdolnionym pracownikiem, w dodatku efektywnym i sprzyjającym rozwojowi firmy. Warto jednak wziąć pod uwagę także specjalne potrzeby, których zrealizowanie sprawi, że rekrutacja i współpraca z osobą neuroatypową będą w pełni odpowiadały obu stronom.
O co warto zadbać podczas rekrutacji osoby neuroatypowej?
- Indywidualne podejście i zrozumienie dla zróżnicowanych potrzeb osób neuroatypowych.
- Elastyczne sposoby komunikacji, np. e-mail zamiast rozmowy telefonicznej.
- Szczegółowe informowanie o etapach rekrutacji.
- Odpowiednie przeszkolenie osób rekrutujących.
Jak stworzyć odpowiednie warunki pracy dla osoby neuroatypowej?
Stworzenie odpowiednich warunków pracy dla osób neuroatypowych wymaga zrozumienia ich potrzeb i dostosowania środowiska pracy w taki sposób, aby mogły efektywnie funkcjonować. W jaki sposób można stworzyć neuroinkluzywne miejsce pracy?
- Edukacja i świadomość. Ważne, by pracownicy i zarząd mieli świadomość różnorodności neurologicznej i związanych z nią potrzeb.
- Elastyczne harmonogramy pracy. Dostarczanie elastycznych harmonogramów pracy może być korzystne na przykład dla osób z zespołem Aspergera, mogących potrzebować więcej czasu na przystosowanie się do nowych sytuacji.
- Odpowiednia przestrzeń do pracy. Miejsce pracy, które jest ciche i wolne od nadmiernych bodźców sensorycznych, będzie korzystne dla osób z autyzmem lub zespołem nadpobudliwości psychoruchowej.
- Jasna i bezpośrednia komunikacja. Unikanie dwuznaczności i skomplikowanych wskazówek może być pomocne dla osób z dysfunkcjami przetwarzania sensorycznego.
- Technologia wspomagająca. Korzystanie z technologii wspomagającej, takiej jak programy do zarządzania czasem, narzędzia do organizacji zadań może ułatwić codzienną pracę osobom z różnymi trudnościami.
- Wsparcie społeczne i szkolenia. Organizowanie szkoleń dotyczących różnorodności neurologicznej oraz zapewnienie wsparcia społecznego może pomóc pracownikom i przełożonym lepiej zrozumieć siebie nawzajem i wspierać się w pracy.
Osoba neuroatypowa może zmagać się z wieloma uprzedzeniami ze strony otoczenia, co tworzy dodatkową przeszkodę w realizowaniu celów zawodowych i społecznych. Tymczasem odpowiednie podejście ze strony pracodawcy może znacząco ułatwić przystosowanie osoby neuroatypowej do warunków pracy, co będzie korzystne dla obu stron.
Udostępnij