Budowanie wizerunku pracodawcy, nazywane employer brandingiem, to istotny element rozwijania biznesu. Pracownicy tworzą niezwykle ważną część każdej firmy, dlatego warto rekrutować najlepszych. A żeby to robić, trzeba mieć wyrobioną markę pracodawcy. Dowiedz się, jakie narzędzia mogą w tym pomóc.
Employer branding, co to jest?
Świadomy przedsiębiorca wie, że siłą firmy są zaangażowani i wykwalifikowani pracownicy, ale żeby rekrutować najlepszych, trzeba mieć dobrą ofertę, która dotrze do grupy docelowej i zachęci do składania aplikacji. Z pomocą przychodzi employer branding, czyli budowanie wizerunku marki pracodawcy.
EB w praktyce to konkretne działania, które pomogą Ci stworzyć pozytywny wizerunek firmy — na przykład dającej możliwości rozwoju, czy zapewniającej przyjazne środowisko pracy. Dzięki temu Twoja firma stanie się miejscem, które będzie przyciągać utalentowanych i zaangażowanych pracowników, co okaże się bardzo pomocne w wyprzedzaniu konkurencji.
Warto podkreślić, że wyróżniamy dwa rodzaje employer brandingu:
- Wewnętrzny, skierowany do osób już zatrudnionych w firmie. To na przykład imprezy firmowe, wyróżnienia, czy możliwości rozwoju, które zwiększają satysfakcję pracowników i zachęcają ich do pozostania w firmie.
- Zewnętrzny, skierowany do potencjalnych pracowników. To różnego rodzaju kampanie i działanie, których celem jest zwrócenie uwagi wykwalifikowanych osób i zachęcenie ich do podjęcia pracy w firmie.
Jak zbudować employer branding?
Kampanie employer branding to swego rodzaju promocja firmy, przy czym grupę docelową stanowią pracownicy, a nie klienci. W związku z tym warto się zastanowić, co dobrego firma może zaoferować obecnym i przyszłym pracownikom, a następnie przedstawić to i realizować w ciekawy sposób.
Należy pamiętać, że employer branding nie jest pustym chwytem marketingowym. Jeśli promujesz swoją markę za pomocą konkretnych benefitów, musisz dotrzymywać słowa. W przeciwnym razie efekt będzie odwrotny do zamierzonego.
Narzędzia przydatne w employer brandingu
Strategia employer branding to popularna praktyka wśród dużych firm, w których panuje powszechna świadomość istotnego wpływu wizerunku marki pracodawcy na jej sukcesy. Stąd w sieci możemy znaleźć liczne przykłady zewnętrznego budowania wizerunku marki pracodawcy, do których należą:
- Atrakcyjne ogłoszenia o pracę — ciekawie napisane i przedstawiające korzyści dla pracowników.
- Spoty reklamowe promujące firmę jako przyjazne miejsce pracy z licznymi benefitami dla osób zatrudnionych.
- Ciekawie prowadzone Social Media, które wyróżniają markę pracodawcy.
- Profesjonalne strony WWW z wysoko rozwiniętą podstroną KARIERA.
- Promocja w wyszukiwarkach internetowych — treści SEO friendly, w tym ogłoszenia o pracę, są lepiej widoczne w sieci, a tym samym docierają do większej grupy odbiorców.
Do popularnych i skutecznych narzędzi EB zaliczymy także metody offline, takie jak targi pracy, webinary i seminaria na uczelniach wyższych, ulotki i plakaty, czy media prasowe.
Narzędzia employer brandingu warto dostosowywać do biznesu, inwestując w te metody, które przyniosą najlepsze efekty.
Employer branding — przykłady
Zewnętrzne kampanie służące budowaniu marki pracodawcy muszą być dopasowane do odbiorców, a ich dokładna treść zależy od tego, jakich specjalistów poszukuje dane przedsiębiorstwo. Przykładem takiej kampanii są interesujące filmiki rekrutacyjne, które zwracają uwagę i docierają do szerokiej grupy odbiorców. Ciekawym pomysłem jest również wirtualny spacer po biurze, który pokazuje potencjalnym kandydatom, jak wygląda środowisko pracy w danej firmie.
O wewnętrzny employer branding także warto dbać, by utalentowani pracownicy nie szukali zatrudnienia wśród konkurencji. Tutaj świetnie sprawdzają się benefity płacowe i pozapłacowe, konkursy i spotkania integracyjne, które tworzą dobrą atmosferę, a także pomagają w tworzeniu przyjaznego środowiska pracy.
Udostępnij