Skuteczna rekrutacja handlowców staje się coraz większym wyzwaniem. Obok ofert pracy dla specjalistów ds. IT, te kierowane do przedstawicieli handlowych stanowią jedną z najliczniejszych grup na popularnym portalu z ogłoszeniami – Pracuj.pl. Dla rekruterów i dyrektorów sprzedaży taka sytuacja może oznaczać piętrzące się problemy w znalezieniu prawdziwych talentów. Konkurencja jest duża, wymagania kandydatów również rosną. Jak sobie z tym poradzić? Poznaj bliżej swoją grupę docelową.

Jacy są handlowcy? Co ich wyróżnia na rynku pracy?

  1. Wyczuleni na banały

Specjaliści ds. sprzedaży doskonale rozpoznają puste zdania, które nic nie znaczą i doceniają konkrety w rozmowie z klientami czy rekruterami. Od tych ostatnich oczekują komunikacji opartej na szczerości i twardych danych.

Dobre praktyki:

Formułując ofertę pracy lub bezpośrednią wiadomość do kandydata, wystrzegaj się utartych frazesów. „Praca w młodym, dynamicznym zespole” nie zrobi już na nikim wrażenia. Lepiej jest komunikować korzyści wynikające z pracy na danym stanowisku, które mają realną wartość dla zatrudnionego. Co do nich zaliczyć? Spytaj swoich obecnych pracowników!

  1. Oczekujący transparentności

Dla handlowca niezwykle istotnym argumentem przy wyborze nowego miejsca pracy są finanse oraz jasne zasady gry. Gdy pozyskują nowych klientów, ich pytania o ceny i warunki umowy są dla nich czymś naturalnym, dlatego podobnej transparentności będą oczekiwać od potencjalnego pracodawcy.

Dobre praktyki:

Jeśli chcesz wyróżnić swoje ogłoszenie rekrutacyjne na tle innych, a tym samym zwiększyć szanse na pozyskanie dobrego pracownika, umieść w nim informację o wysokości zarobków. Przedstaw warunki rozliczenia premii za osiągane wyniki pracy, dołącz podstawowe  informacje o firmie.

Przygotuj się na pytania od kandydata i jego ewentualne wątpliwości. W przekonującej argumentacji pomoże Ci wcześniejsze zdefiniowanie mocnych stron pracy w dziale sprzedaży w Twojej firmie i zdiagnozowanie problemów (znów możesz podpytać o to swoich pracowników).

  1. Doceniający benefity

Choć nie są kluczowym motywatorem do pracy, atrakcyjne benefity pracownicze potrafią przyciągnąć wartościowych kandydatów i pozytywnie wpłynąć na ich decyzję o zatrudnieniu w firmie. Służbowy telefon, samochód, dobra opieka medyczna – bez tego typu dodatków wielu specjalistów ds. sprzedaży już nie wyobraża sobie pracy.

Dobre praktyki:

Wprowadź w firmie elastyczną politykę benefitową, dostosowaną do profilu zatrudnionych pracowników oraz zmieniających się trendów na rynku pracy.

  1. Potrzebują identyfikować się z marką

Identyfikacja z marką i satysfakcja z możliwości jej reprezentowania w kontaktach z klientami to bardzo ważna motywacja dla osób, które pracują w działach handlowych. Jeżeli firma nie może pochwalić się wyrazistym, atrakcyjnym wizerunkiem lub jej produkty są wątpliwej jakości, w znacznym stopniu zwiększa się rotacja pracowników pracujących na stanowiskach sprzedażowych, a pozyskiwanie nowych staje się coraz trudniejsze.

Dobre praktyki:

W czasie rekrutacji handlowców już podczas pierwszego kontaktu z potencjalnym pracownikiem warto pokazać, jaka jest Twoja przewaga nad konkurencją i jaką korzyść dostają klienci dzięki produktowi lub usłudze. W ten sposób pokażesz kandydatowi, że zapraszasz go do ciekawego projektu z wielkim potencjałem.

Rekrutacja handlowca –  podsumowanie

Skuteczna rekrutacja handlowca może okazać się sporym wyzwaniem. Jednak odpowiednie przygotowanie do tego procesu znacznie ułatwi zadanie. Poproś swoich obecnych pracowników o informację zwrotną – o opisanie trudności i korzyści wynikających z pracy na danym stanowisku. Stwórz ogłoszenie rekrutacyjne zawierające jasno opisany zakres odpowiedzialności , widełki finansowe, benefity, które możesz zaoferować. Dodaj kilka zdań prezentujących Twoją firmę – jej atuty i misję. Po rozmowie kwalifikacyjnej z wybranymi kandydatami nie zwlekaj zbytnio z decyzją. Długi czas oczekiwania na odpowiedź może doprowadzić do rezygnacji kandydatów z udziału w dalszym procesie rekrutacyjnym.

A może powierzysz rekrutację handlowców specjalistom?

Sales HR to agencja rekrutacyjna wyspecjalizowana w pozyskiwaniu talentów w obszarze sprzedaży B2B oraz Customer Service z językami obcymi. Nasz zespół tworzą eksperci, doskonale znający charakterystykę stanowisk sprzedażowych, posiadający sprawdzone kanały dotarcia do kandydatów. Powierzając nam proces rekrutacji handlowca zyskasz czas oraz pewność, że pozyskani pracownicy będą najlepszą inwestycją w Twoją firmę.

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.