fbpx

Stres w pracy: jak odnaleźć się w trudnych sytuacjach?

24 stycznia 2020 @shr_Administrator

Konflikt w zespole, wymagający szef czy wyśrubowane wskaźniki – to tylko kilka przykładów sytuacji, które narażają nas na stres w pracy. Jak sobie z nimi poradzić i w mądry sposób wyjść z nich silniejszym? Przygotowaliśmy konkretną instrukcję działania w 4 najczęściej pojawiających się okolicznościach.

01 Wyścig szczurów

Rywalizacja do pewnego etapu jest zjawiskiem pozytywnym – mobilizuje do działania i stymuluje rozwój. Jednak ciągła presja na wysokie osiągnięcia może przynieść odwrotny skutek – wypalenie zawodowe, zobojętnienie, wycofanie, a nawet depresję. Wygraną w firmowym wyścigu przypłacasz jedną nieprzespaną nocą? Ok, postaraj się końcówkę tygodnia poświęcić na relaks. Gorzej, gdy zbyt wysoko postawiona poprzeczka i ostra rywalizacja jest zjawiskiem permanentnym. Na dłuższą metę, żaden pracownik nie udźwignie takiej sytuacji, bo jak długo można być lepszym od innych?

Jak sobie z tym radzić?

  • Pływacy olimpijscy podczas wyścigu, żeby mieć szansę na wygraną, muszą maksymalnie skupić się na celu i drodze do jego osiągnięcia. Po prostu płyną, próbując wykorzystać maksimum swojego potencjału. Nie oglądają się na przeciwników, bo to strata czasu. Ty zrób tak samo.
  • Patrz na sytuację z boku, dystansuj się. Pracuj najlepiej jak potrafisz, rób często krótkie przerwy i wykorzystaj je na relaks, np. wysłuchanie ulubionej piosenki, która napawa Cię optymizmem.
  • Jeżeli stres w pracy powoduje, że czujesz się ciągle zmęczona/y, masz obniżony nastrój i trudno Ci wrócić do dobrego samopoczucia, zawalcz o inną, mniej kosztowną dla zdrowia pracę.

02 Wymuszone nadgodziny

Pewnie nie raz zdarzało Ci się zostawać po godzinach i to z własnej woli. Chciałaś/eś dokończyć zadanie szczególnie dla Ciebie ważne lub wziąć udział w szkoleniu. Jednak, gdy wyrabianie nadgodzin jest częściej narzucane przez szefa i staje się zwyczajem a nie incydentem, zaczynasz czuć frustrację. Masz coraz mniej przestrzeni na życie prywatne. I nawet możliwość odebrania nadgodzin w innym terminie czy dodatkowe wynagrodzenie, przestaje być wystarczającą rekompensatą. Stres w pracy wynikający z wymuszanych nadgodzin wiąże się z poczuciem utraty kontroli nad sytuacją i obawami przed negatywnymi konsekwencjami, które mogłyby nas spotkać za odmowę.

Jak sobie z tym radzić?

  • Jeżeli nadgodziny narzucone są przez przełożonych ze względu na chwilowe trudności firmy bądź szczególnie ważny projekt, który musi się zakończyć w krótkim terminie, warto zaangażować się w pracę w 100%. W końcu jesteś częścią zespołu, a sukces firmy wpłynie również na Twoje samopoczucie i warunki pracy.
  • Popracuj nad własnym nastawieniem. Zamień „muszę” na „chcę”. Miej w pamięci wszystkie korzyści, jakie daje Ci praca w tej konkretnej firmie, pomyśl o ludziach, którzy razem z Tobą znajdują się w tej sytuacji. Świadomość, że zostanie w pracy dłużej to Twój wybór, zmniejszy napięcie i frustrację.
  • Jeżeli przymusowe nadgodziny są stanem permanentnym, poświęciłaś już wiele czasu na pracę po godzinach, możesz porozmawiać o tym z przełożonym. Wytłumacz, że lubisz swoją pracę, doceniasz wszystkie profity, jakie się z nią wiążą, ale częste wydłużanie harmonogramu pracy negatywnie wpływa na Twoją efektywność i samopoczucie.
  • Wykaż się asertywnością. Limit godzin nadliczbowych – w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy – nie powinien przekroczyć 150 godzin w roku kalendarzowym. Jeżeli Twój pracodawca przekroczył tę liczbę, możesz odmówić pracy po godzinach, gdyż jego polecenie jest bezprawne.

03 Złe stosunki panujące w zespole

Badania pokazują, że nawet najdotkliwszy stres w pracy jest mniej szkodliwy i łatwiejszy do przepracowania, gdy mamy poczucie społecznego wsparcia. Jeżeli możemy liczyć na życzliwe zainteresowanie, konstruktywną rozmowę czy konkretną pomoc w rozwiązaniu danego problemu od członków zespołu – negatywne emocje szybko blakną i tracą na sile. Niestety, może się czasem zdarzyć, że wśród współpracowników znajdą się osoby nieżyczliwe lub trudne we współpracy.

Jak sobie z tym radzić?

  • Stres w pracy wynikający ze złej atmosfery w zespole wiąże się tutaj z poczuciem braku akceptacji i potrzebą, by wszyscy nas lubili. Warto pamiętać, że brak sympatii ze strony danej osoby to nie koniec świata. Poszukaj przyjaznej duszy w zespole lub poza nim. Umów się z tą osobą na lunch – już sama rozmowa z kimś pozytywnie nastawionym bardzo Cię podbuduje. Buduj sojusze i ducha całego zespołu poprzez otwartość na innych i życzliwą postawę.
  • Podejmij wysiłek uważnego słuchania. Naturalnym odruchem w kontakcie z osobą, której nie lubimy jest impuls ignorowania lub niezgadzania się z tym co mówi, bez względu na wartość merytoryczną. Zła komunikacja z członkiem zespołu może przerodzić się w jeszcze większy problem. Dlatego postaraj się zadać rozmówcy pytania wyjaśniające i sprawdzające, aby upewnić się, że rozumiesz jego punkt widzenia.
  • Jeżeli chcesz wyrazić swój sprzeciw wobec tego, co zrobił lub powiedział Twój współpracownik, zawsze podejmuj wysiłek przeprowadzenia konstruktywnej krytyki. Taki komunikat, oprócz zwrócenia uwagi na to, co nas niepokoi i co należy zmienić, powinien zawierać aspekty pozytywne, które doceniamy w postawie drugiej osoby. Dzięki temu wykażesz się obiektywizmem i opanowaniem.

04 Trudny klient

Stres w pracy bardzo często wynika z konieczności obsługi trudnego klienta. Czasami jego złość będzie nieuzasadniona, nieracjonalna, ale może się też zdarzyć, że za emocjonalną reakcją stać będą konkretne powody, którym nie sposób zaprzeczyć. W każdym przypadku należy przyjąć odpowiednią postawę, która ułatwi rozwiązanie problemu i pomoże zachować relację z klientem.

Jak sobie z tym radzić?

  • Nie traktuj wyrzutów klienta jak ataków personalnych. Twój rozmówca jest niezadowolony z usług lub produktów firmy, jego oczekiwania minęły się z tym, co firma mogła mu zapewnić, ewentualnie jest niezadowolony z obsługi. Niemniej jednak, w relacji z nim reprezentujesz firmę i w jej imieniu chcesz pomóc niezadowolonemu klientowi.
  • Skup się na problemie i sposobach jego rozwiązania. Klient nie chce słyszeć usprawiedliwień lub tłumaczenia, że zawinił ktoś inny. On potrzebuje konkretnych działań.
  • Jeśli popełniłeś błąd – przyznaj się do tego i szczerze przeproś, bez nadmiernej uległości. Dzięki temu, klient będzie mógł dostrzec w tobie konkretnego człowieka, chętniej zacznie z Tobą współpracować.
  • Tam, gdzie się da – zgadzaj się z punktem widzenia klienta, okazuj zrozumienie dla jego emocji. Budowanie relacji polega na tworzeniu wspólnego obrazu doświadczeń.
  • Stawiaj jasno granice. Gdy zostaną przekroczone – komunikuj to.

 

Walka ze stresem zawsze zaczyna się od poznania jego przyczyny. Gdy dowiesz się, jakie są jego powody, łatwiej będzie Ci znaleźć sposób, by poczuć się lepiej. Warto też wypracować w sobie mechanizmy, które uodpornią Cię na trudne sytuacje i pomogą wyjść z nich silniejszym. I najważniejsze – praca nie jest najważniejszą rzeczą w Twoim życiu. Dbaj o siebie, o relacje i rozwój duchowy, a znalezienie równowagi będzie jeszcze prostsze.


 

I jeszcze mała ściąga: jak zadbać o siebie, by lepiej radzić sobie ze stresem?

 

stres-w-pracy-jak-sobie-z-nim-radzic