Konflikt w zespole, wymagający szef czy wyśrubowane wskaźniki – to tylko kilka przykładów sytuacji, które narażają nas na stres w pracy. Jak sobie z nimi poradzić i w mądry sposób wyjść z nich silniejszym? Przygotowaliśmy konkretną instrukcję działania w 4 najczęściej pojawiających się okolicznościach.

01 Wyścig szczurów

Rywalizacja do pewnego etapu jest zjawiskiem pozytywnym – mobilizuje do działania i stymuluje rozwój. Jednak ciągła presja na wysokie osiągnięcia może przynieść odwrotny skutek – wypalenie zawodowe, zobojętnienie, wycofanie, a nawet depresję. Wygraną w firmowym wyścigu przepłacasz jedną nieprzespaną nocą? Ok, postaraj się końcówkę tygodnia poświęcić na relaks. Gorzej, gdy zbyt wysoko postawiona poprzeczka i ostra rywalizacja jest zjawiskiem permanentnym. Na dłuższą metę, żaden pracownik nie udźwignie takiej sytuacji, bo jak długo można być lepszym od innych?

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

 

  • Pływacy olimpijscy podczas wyścigu, żeby mieć szansę na wygraną, muszą maksymalnie skupić się na celu i drodze do jego osiągnięcia. Po prostu płyną, próbując wykorzystać maksimum swojego potencjału. Nie oglądają się na przeciwników, bo to strata czasu. Ty zrób tak samo.
  • Patrz na sytuację z boku, dystansuj się. Pracuj najlepiej jak potrafisz, rób często krótkie przerwy i wykorzystaj je na relaks, np. wysłuchanie ulubionej piosenki, która napawa Cię optymizmem.
  • Jeżeli stres w pracy powoduje, że czujesz się ciągle zmęczona/y, masz obniżony nastrój i trudno Ci wrócić do dobrego samopoczucia, zawalcz o inną, mniej kosztowną dla zdrowia pracę.

02 Wymuszone nadgodziny

Pewnie nie raz zdarzało Ci się zostawać po godzinach i to z własnej woli. Chciałaś/eś dokończyć zadanie szczególnie dla Ciebie ważne lub wziąć udział w szkoleniu. Jednak, gdy wyrabianie nadgodzin jest częściej narzucane przez szefa i staje się zwyczajem a nie incydentem, zaczynasz czuć frustrację. Masz coraz mniej przestrzeni na życie prywatne. I nawet możliwość odebrania nadgodzin w innym terminie czy dodatkowe wynagrodzenie, przestaje być wystarczającą rekompensatą. Stres w pracy wynikający z wymuszanych nadgodzin wiąże się z poczuciem utraty kontroli nad sytuacją i obawami przed negatywnymi konsekwencjami, które mogłyby nas spotkać za odmowę.

Jak sobie z tym radzić?

  • Jeżeli nadgodziny narzucone są przez przełożonych ze względu na chwilowe trudności firmy bądź szczególnie ważny projekt, który musi się zakończyć w krótkim terminie, warto zaangażować się w pracę w 100%. W końcu jesteś częścią zespołu, a sukces firmy wpłynie również na Twoje samopoczucie i warunki pracy.
  • Popracuj nad własnym nastawieniem. Zamień „muszę” na „chcę”. Miej w pamięci wszystkie korzyści, jakie daje Ci praca w tej konkretnej firmie, pomyśl o ludziach, którzy razem z Tobą znajdują się w tej sytuacji. Świadomość, że zostanie w pracy dłużej to Twój wybór, zmniejszy napięcie i frustrację.
  • Jeżeli przymusowe nadgodziny są stanem permanentnym, poświęciłaś już wiele czasu na pracę po godzinach, możesz porozmawiać o tym z przełożonym. Wytłumacz, że lubisz swoją pracę, doceniasz wszystkie profity, jakie się z nią wiążą, ale częste wydłużenie harmonogramu pracy negatywnie wpływa na Twoją efektywność i samopoczucie.
  • Wykaż się asertywnością. Limit godzin nadliczbowych – w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy – nie powinien przekroczyć 150 godzin w roku kalendarzowym. Jeżeli Twój pracodawca przekroczył tę liczbę, możesz odmówić pracy po godzinach, gdyż jego polecenie jest bezprawne.

03 Złe stosunki panujące w zespole

Badania pokazują, że nawet najdotkliwszy stres w pracy jest mniej szkodliwy i łatwiejszy do przepracowania, gdy mamy poczucie społecznego wsparcia. Jeżeli możemy liczyć na życzliwe zainteresowanie, konstruktywną rozmowę czy konkretną pomoc w rozwiązaniu danego problemu od członków zespołu – negatywne emocje szybko blakną i tracą na sile. Niestety, może się czasem zdarzyć, że wśród współpracowników znajdą się osoby nieżyczliwe lub trudne we współpracy.

Jak sobie z tym radzić ze stresem w środowisku pracy?

  • Stres w pracy wynikający ze złej atmosfery w zespole wiąże się tutaj z poczuciem braku akceptacji i potrzebą, by wszyscy nas lubili. Warto pamiętać, że brak sympatii ze strony danej osoby to nie koniec świata. Poszukaj przyjaznej duszy w zespole lub poza nim. Umów się z tą osobą na lunch – już sama rozmowa z kimś pozytywnie nastawionym bardzo Cię podbuduje. Budując sojusze i ducha całego zespołu poprzez otwartość na innych i życzliwą postawę zredukujesz stres w środowisku pracy.
  • Podejmij wysiłek uważnego słuchania. Naturalnym odruchem w kontakcie z osobą, której nie lubimy jest impuls ignorowania lub niezgadzania się z tym co mówi, bez względu na wartość merytoryczną. Zła komunikacja z członkiem zespołu może przerodzić się w jeszcze większy problem. Dlatego postaraj się zadać rozmówcy pytania wyjaśniające i sprawdzające, aby upewnić się, że rozumiesz jego punkt widzenia.
  • Jeżeli chcesz wyrazić swój sprzeciw wobec tego, co zrobił lub powiedział Twój współpracownik, zawsze podejmuj wysiłek przeprowadzenia konstruktywnej krytyki. Taki komunikat, oprócz zwrócenia uwagi na to, co nas niepokoi i co należy zmienić, powinien zawierać aspekty pozytywne, które doceniamy w postawie drugiej osoby. Dzięki temu wykażesz się obiektywizmem i opanowaniem.

04 Trudny klient

Stres w pracy bardzo często wynika z konieczności obsługi trudnego klienta. Czasami jego złość będzie nieuzasadniona, nieracjonalna, ale może się też zdarzyć, że za emocjonalną reakcją stać będą konkretne powody, którym nie sposób zaprzeczyć. W każdym przypadku należy przyjąć odpowiednią postawę, która ułatwi rozwiązanie problemu i pomoże zachować relację z klientem.

Jak sobie z tym radzić?

  • Nie traktuj wyrzutów klienta jak ataków personalnych. Twój rozmówca jest niezadowolony z usług lub produktów firmy, jego oczekiwania minęły się z tym, co firma mogła mu zapewnić, ewentualnie jest niezadowolony z obsługi. Niemniej jednak, w relacji z nim reprezentujesz firmę i w jej imieniu chcesz pomóc niezadowolonemu klientowi.
  • Skup się na problemie i sposobach jego rozwiązania. Klient nie chce słyszeć usprawiedliwień lub tłumaczenia, że zawinił ktoś inny. On potrzebuje konkretnych działań.
  • Jeśli popełniłeś błąd – przyznaj się do tego i szczerze przeproś, bez nadmiernej uległości. Dzięki temu, klient będzie mógł dostrzec w tobie konkretnego człowieka, chętniej zacznie z Tobą współpracować.
  • Tam, gdzie się da – zgadzaj się z punktem widzenia klienta, okazuj zrozumienie dla jego emocji. Budowanie relacji polega na tworzeniu wspólnego obrazu doświadczeń.
  • Stawiaj jasno granice. Gdy zostaną przekroczone – komunikuj to.

 

Walka ze stresem zawsze zaczyna się od poznania jego przyczyny. Gdy dowiesz się, jakie są jego powody, łatwiej będzie Ci znaleźć sposób i odpowiedź na pytanie jak sobie radzić ze stresem w pracy. Dzięki temu będziesz mógł poczuć się lepiej. Warto też wypracować w sobie mechanizmy, które uodpornią Cię na trudne sytuacje i pomogą wyjść z nich silniejszym. I najważniejsze – praca nie jest najważniejszą rzeczą w Twoim życiu. Dbaj o siebie, o relacje i rozwój duchowy, a znalezienie równowagi będzie jeszcze prostsze.

Stres W Pracy