Doświadczenia rekrutacyjne kandydata mają bezpośrednie przełożenie na to, jak będzie on postrzegał i oceniał całą firmę. Jeśli osoba ubiegająca się o pracę zostanie niewłaściwie potraktowana, najpewniej podzieli się negatywną opinią o przedsiębiorstwie wśród znajomych, nie sięgnie też po usługi lub produkty firmy. Dlatego tak ważna jest dbałość o candidate experience. Czym właściwie jest candidate experience? Jak je badać i dlaczego warto to robić? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Co to jest candidate experience?

Sumę wszystkich doświadczeń związanych z firmą jako pracodawcą, które powstają w świadomości potencjalnego pracownika możemy nazwać candidate experience. A zatem chodzi tu nie tylko o ocenę samej rozmowy kwalifikacyjnej, ale także o wrażenia kandydata związane z ogłoszeniem o pracy czy pierwszym mailem od rekrutera. Badanie candidate experience odnosi się do czasu przed rekrutacją, samego procesu aplikowania, rozmowy kwalifikacyjnej oraz doświadczeń po tym etapie.

Korzyści z badania candidate experience

Co zyskasz wdrażając w swojej firmie badanie candidate experience? Bezcenne informacje, które pozwolą Ci udoskonalić proces rekrutacji, lepszy wizerunek firmy jako pracodawcy oraz sporo oszczędzonego czasu i pieniędzy na nieefektywnych działaniach hr.

WIEDZA

Mocne i słabe strony

Na pewno starasz się, aby rekrutacja w Twojej firmie była efektywna i przyjazna. Zadając kandydatom pytania o to, co się im podobało w trakcie całego procesu zyskasz potwierdzenie, które działania są naprawdę Twoją mocną stroną. Z drugiej strony, gdy zapytasz o obszary, w których można coś poprawić, otrzymasz szereg podpowiedzi (np. zamieszczenie mapki z zaznaczeniem wejścia do budynku, rozpisanie wszystkich etapów rekrutacji w pierwszym mailu do osób aplikujących itp.). Wdrożenie większości z nich nie zabierze Ci zbyt wiele czasu, za to pozytywnie wpłynie na doświadczenia kolejnych kandydatów.

Oczekiwania kandydatów a profil stanowiska

Zazwyczaj w firmach obowiązują te same standardy rekrutacji do wszystkich działów. Tymczasem oczekiwania kandydatów względem przyszłego pracodawcy mogą różnić się w zależności od tego, do jakiego działu aplikują. Na przykład dla osób ubiegających się o pracę w dziale IT czekanie na odpowiedź na zgłoszenie rekrutacyjne dłużej niż 5 dni to stanowczo za długo. Dla kandydatów aplikujących na stanowiska w dziale marketingu może okazać się istotne, aby ogłoszenie rekrutacyjne zawierało opis narzędzi i programów marketingowych stosowanych w firmie.

Czym wyróżnia się konkurencja

Osoby aktywnie poszukujące pracy to kopalnia wiedzy o tym, jak proces rekrutacyjny skonstruowany jest w innych firmach. Warto poprosić kandydata o porównanie doświadczeń rekrutacyjnych w Twojej firmie na tle innych.

POZYTYWNY WIZERUNEK FIRMY

Zapytanie kogoś o opinię to sygnał, że jest dla nas ważny i traktujemy go poważnie. Ta sama zasada sprawdza się w przypadku badania candidate experience. Jeżeli zdecydujesz się na przeprowadzenie takiej ankiety, osoby ubiegające się o pracę w Twojej firmie, również kandydaci niezakwalifikowani do dalszych etapów rekrutacji, poczują się docenieni i potraktowani po partnersku. Z całą pewnością takie doświadczenie pozytywnie wpłynie na ich ogólną ocenę firmy.

Jak przeprowadzić badanie candidate experience?

Mierzenie satysfakcji kandydatów z przebiegu procesu zatrudnienia najłatwiej przeprowadzić poprzez ankietę wysyłaną po zamknięciu rekrutacji. Powinny się w niej znaleźć pytania zamknięte i otwarte, poruszające takie kwestie, jak:

• jak kandydat dowiedział się o rekrutacji,
• czy sposób kontaktu z przedstawicielem firmy był dla niego satysfakcjonujący,
• na jakim etapie i w jaki sposób rekrutacja została zakończona,
• prośba o wskazanie mocnych i słabych stron całego procesu zatrudnienia,
• czy kandydat byłby skłonny polecić firmę innym.

Więcej o tym, jak zorganizować badanie candidate experience w firmie dowiesz się z kolejnego artykułu na naszym blogu (Zobacz: Badanie candidate experience krok po kroku)

Podsumowanie

Czy Twoją firmę stać na ciągłe powtarzanie tych samych błędów w procesach rekrutacyjnych i tracenie nie tylko potencjalnych kandydatów, ale i klientów? Bez wątpienia warto zastanowić się nad wprowadzeniem badania candidate experience. Dzięki temu zbudujesz renomę firmy i przyciągniesz do zespołu najlepszych specjalistów.

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas