Pozyskanie dla firmy odpowiednich pracowników z pewnością przełoży się na jej sukces. Jeżeli stoisz przed zadaniem zatrudnienia w swoim przedsiębiorstwie nowego członka załogi bez wsparcia specjalistów HR, ten krótki poradnik pomoże Ci uniknąć błędów i wybrać właściwą osobę. Zobacz, jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną, która okaże się owocnym spotkaniem dla obu stron.

Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną – dobre praktyki

1. Po zaproszeniu wybranych kandydatów na rozmowę, prześlij im przypomnienie o spotkaniu sms-em lub e-mailem.
Jest to praktyka, która pomoże Ci zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji, w której kandydaci bez uprzedzenia nie pojawiają się na rozmowie. Z badania Candidate Experience 2017 przeprowadzonego z inicjatywy eRecruiter i Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji wynika, że takie wiadomości są bardzo pozytywnie odbierane przez samych kandydatów (8 na 10 badanych chciałoby otrzymywać przypomnienie przed rozmową kwalifikacyjną).
Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Dlaczego kandydaci nie przychodzą na rozmowy rekrutacyjne?

2. Przed spotkaniem przeanalizuj CV kandydata i spisz pytania, które nasunęły Ci się po lekturze dokumentów aplikacyjnych.

    1. Mogą one dotyczyć np. doświadczenia wyniesionego z poprzednich miejsc pracy, przerwy w zatrudnieniu czy sposobu radzenia sobie z trudnymi zadaniami. Nie powinieneś poruszać kwestii dotyczących życia prywatnego (np. stanu cywilnego czy stanu zdrowia).

3. Skonstruuj plan spotkania.
Rozmowa rekrutacyjna powinna trwać od 30 do 60 minut. W tym czasie warto wygospodarować przestrzeń na opowiedzenie o firmie, autoprezentację kandydata, pytania do kandydata i odpowiedzi na jego wątpliwości. Zagadnienia, które nie mogą zostać pominięte to również opis stanowiska, rozmowa o nowych obowiązkach i wynagrodzeniu. Przygotowany harmonogram przedstaw kandydatowi na początku spotkania. Dzięki temu poczuje się bezpiecznie i uspokoi nerwy.

4. Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną? Aktywnie słuchaj, nie oceniaj pod wpływem pierwszego wrażenia i prowadź notatki! Nie wszystkie informacje, które pojawią się na spotkaniu będziesz w stanie zapamiętać. Zapisywanie ważniejszych kwestii pomoże Ci później porównać kandydatury i wybrać osobę najlepiej pasującą do wymagań stanowiska.

5. Przekaż feedback wszystkim kandydatom, z którymi przeprowadziłeś rozmowę. Jest to dobra praktyka, pomagająca osobom ubiegającym się o zatrudnienie dostrzec obszary do rozwoju, a pracodawcy – budować pozytywny wizerunek firmy.
Więcej o tym, jak to zrobić, przeczytasz w naszym artykule: Jak przekazać kandydatowi negatywny feedback po rozmowie kwalifikacyjnej? Przykład wiadomości email.

Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną? Pomyśl o wizerunku firmy

Spotkanie kwalifikacyjne z kandydatem jest częścią Employer Brandingu. To, w jaki sposób osoba zaproszona na rozmowę zostanie potraktowana, jakie doświadczenia z niej wyniesie, przełoży się na wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy. Ma on niebagatelne znaczenie, kandydaci bowiem chętnie dzielą się opiniami w Internecie i w rozmowach na żywo. Pozytywny odbiór marki pracodawcy może pomóc przyciągnąć do Twojego biznesu utalentowanych, zmotywowanych pracowników. Z kolei negatywny wizerunek utrudni skuteczne rekrutacje w przyszłości. Dlatego warto zadbać o sprawną komunikację z kandydatami (nie tylko wybranymi w drodze selekcji) i dobrą atmosferę podczas rozmów.

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas