Umawiasz spotkania rekrutacyjne z wybranymi kandydatami, organizujesz ludzi i infrastrukturę, a potem czekasz. Okazuje się, że kilka rozmów w ogóle się nie odbyło, a Ty straciłeś/aś czas. Frustracja zwiększa się jeszcze bardziej, gdy potencjalni pracownicy nie powiadomili Cię o zmianach planów. A przecież wystarczyłby zwykły sms lub mail. Jak zapobiec takiej sytuacji w przyszłości?
Rozmowy kwalifikacyjne, których nie było, czyli skala problemu
Według sondażu przeprowadzonego przez Praca.pl w 2019 roku ponad 55% ankietowanych przyznało, że nie przychodzi na wcześniej umówione rozmowy o pracę. Aż 44% osób z tego grona nie informuje rekrutera o rezygnacji ze spotkania. Jak widać, skala zjawiska jest duża. Warto więc zastanowić się, co stoi u jego podstaw?
- Jedną z przyczyn może być fakt, że kandydat masowo rozsyłał zgłoszenia rekrutacyjne i otrzymał zaproszenia na rozmowy od innych pracodawców, którzy potencjalnie oferują lepsze warunki zatrudnienia.
- Kolejny, prawdopodobny powód to negatywne opinie o firmie, z którymi aplikujący zaznajomił się w Internecie.
- Trzecie wytłumaczenie omawianej sytuacji, zwłaszcza przypadku, gdy kandydat nie uprzedza o swojej nieobecności, to negatywne doświadczenia tej osoby w komunikacji z rekruterami w przeszłości. Aplikujący, który wielokrotnie doświadczył złych praktyk ze strony pracodawcy (np. brak bieżącego kontaktu, duże opóźnienia w korespondencji) do kolejnych rekrutacji będzie z góry nastawiony negatywnie. A to warunkuje jego kolejne zachowania.
Rekrutacja to nie tylko rozmowy kwalifikacyjne
Jeżeli chcemy budować pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy, uniknąć błędów w kontaktach z kandydatami i zmotywować ich do przejrzystej komunikacji z firmą, warto zadbać o candidate experience. Chodzi tu nie tylko o odpowiednie przygotowanie rozmowy kwalifikacyjnej czy ogłoszenia o pracy, ale o każdy punkt styku aplikującego z potencjalnym pracodawcą. Z badania Candidate Experience 2017 przeprowadzonego z inicjatywy eRecruiter i Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji wynika, że:
- 86% kandydatów oczekuje informacji o zakończeniu procesu rekrutacyjnego
- 39% kandydatów uważa, że pracodawcy powinni popracować nad udzielaniem informacji o powodach niezakwalifikowania się
- 14% aplikujących bardzo ceni ciągły kontakt z rekruterem (przekazywanie informacji o kolejnych etapach i terminach na bieżąco)
W tym samym badaniu znajdziemy informację o tym, że 8 na 10 badanych chciałoby otrzymywać przypomnienie o umówionym spotkaniu rekrutacyjnym przez SMS. Doświadczenia firm korzystających z takiego rozwiązania pokazują, że wysyłka wiadomości tekstowej wyraźnie podnosi frekwencję kandydatów na rozmowach kwalifikacyjnych.
Zaplanuj rozmowy kwalifikacyjne razem z kandydatem
Oprócz tak prostych środków komunikacji jak wiadomości SMS, email czy rozmowa telefoniczna, do dyspozycji mamy wiele innych narzędzi, które ułatwiają porozumiewanie się z osobami włączonymi w proces rekrutacji, sprzyjające budowaniu pozytywnych doświadczeń.
Wymienić tu można m.in.:
Podsumowanie
Rozwiązanie problemu pustych spotkań rekrutacyjnych wymaga czasu i systematycznej pracy nad poprawą candidate experience w firmie. Działanie zdecydowanie warte wysiłku. Przedsiębiorstwa, które zadbały o ten obszar cieszą się pozytywnym wizerunkiem na rynku pracy oraz oszczędzają sporo czasu i pieniędzy na nieefektywnych działaniach hr.