Konflikt w pracy to termin, który budzi negatywne skojarzenia. Warto jednak wiedzieć, że jest to normalne zjawisko, wręcz nieuniknione, a dzięki odpowiedniemu zarządzaniu, może przynieść również korzyści, tak dla samych pracowników, jak i firmy. Podpowiadamy, jak rozwiązywać konflikty w pracy i co robić, by nie wpływały na komfort i efektywność działań zespołu.

Rodzaje konfliktów w pracy

Konflikt w pracy jest do tego stopnia częstym zjawiskiem, że doczekał się szczegółowego opracowania przez ekspertów zarządzania. Na podstawie publikacji Jamesa A.F. Stonera oraz Charlesa Wankla wyróżniamy aż 4 rodzajów konfliktów w pracy.

  • Wewnętrzny, gdy pracownik nie jest w stanie sprostać wymaganiom.
  • Między osobami (między pracownikami lub pracownikiem a pracodawcą).
  • Między jednostką a grupą.
  • Między grupami lub między organizacjami.

Samo pojęcie konfliktu oznacza spór, w który angażują się co najmniej dwie osoby. Przyczyny konfliktów w pracy mogą być różne, jednak punktem zapalnym jest chęć zdobycia przewagi dla własnego punktu widzenia przez każdą ze stron.

Warto również zaznaczyć, że konflikty można podzielić na konstruktywne i destruktywne. W pierwszym przypadku są to spory, które prowadzą do nowych rozwiązań, oczyszczają atmosferę w pracy, czy zwiększają poczucie sprawiedliwości. W drugim przypadku mówimy o negatywnych skutkach, jak spadek zaufania, rywalizacja, obniżenie efektywności, brak współpracy.

Przyczyny konfliktów w pracy

Konflikty w pracy pojawiają się i gasną, a wiele z nich ma proste przyczyny — różnice wieku, płci, poglądów, czy osobowości. Zdarza się również, że przyczyną konfliktów w pracy są kwestie związane z delegowaniem zadań, wynagrodzeniem, systemem awansów, czy odpowiedzialnością w pracy. Tego rodzaju spory są świetną wskazówką dotyczącą sposobów zarządzania zespołem i koordynowania pracy.

Pamiętajmy, że konflikt w pracy zawsze z czegoś wynika i zazwyczaj wystarczy krótka rozmowa z członkami zespołu, by znaleźć źródło problemu. Gdy znamy przyczyny konfliktów w pracy, możemy je skutecznie rozwiązać.

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Niektórzy pracodawcy zakładają, że konflikt w pracy między pracownikami powinni rozwiązywać sami pracownicy. To błędne podejście, chyba że konflikt wynika na przykład osobistych poglądów. W tym przypadku pracodawca może jedynie poprosić, by zespół szanował się nawzajem lub spróbować rozluźnić atmosferę. Inaczej jest, gdy konflikt wynika z organizacji pracy — realnego problemu, który jak paproch w oku przeszkadza w działaniu, prowadząc do kumulowania negatywnych emocji.

W praktycznie każdym przypadku receptą na konflikty interpersonalne w pracy jest komunikacja. Sposoby rozwiązywania konfliktów w pracy powinny być dostosowane do problemu, ale nie znajdziemy ich bez rozmowy z pracownikami i próby zrozumienia każdej ze stron sporu. Gdy kwestią problematyczną jest wynagrodzenie, należy popracować nad sprawiedliwym systemem doceniania pracowników. Z kolei, gdy spór wywołuje charakter któregoś z pracowników, należy podjąć próbę rozluźnienia atmosfery i pomóc pracownikom w uzyskaniu kompromisu.

Każdy konflikt w pracy — między pracownikami lub angażujący również pracodawcę, należy rozwiązywać z szacunkiem, dystansem i empatią. W większości przypadków wystarczy szczera rozmowa, a następnie próba kompromisu.

Może Cię zainteresować: Kim jest facylitator i czym się zajmuje?

Rozwiązywanie konfliktów w pracy — przykłady

Rozwiązywanie konfliktów w pracy nie tylko sprawia, że na powrót panuje dobra atmosfera, ale pomaga również rozwiązać istotne problemy w firmie. Świetnym przykładem jest sytuacja, gdy firma realizuje pilne zlecenie, co zwiększa ilość obowiązków pracowników. Taka sytuacja prowadzi do przeciążenia i kumulacji negatywnych emocji. Warto wtedy okazać pracownikom zrozumienie i zorganizować krótkie zebranie, podczas którego będą mogli się wypowiedzieć. Warto także docenić zespół za dobrze wykonaną pracę.

Jeśli konflikt dotyczy terminów urlopów wakacyjnych, również należy wziąć pod uwagę dobro każdego członka zespołu. W zdrowych relacjach między pracodawcą a pracownikami nie ma miejsca na faworyzowanie. Pamiętajmy, że niesprawiedliwe traktowanie bardzo często prowadzi do konfliktów i prostym rozwiązaniem będzie stosowanie jasnych zasad.

Konflikty w pracy mogą budzić dyskomfort, ale bardzo często pomagają w rozwiązywaniu ukrytych problemów w firmie. Podstawą do rozwiązania każdego konfliktu w pracy jest rozmowa i próba zrozumienia każdej ze stron.

konflikty-w-pracy

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.