Zbyt wysoki wskaźnik rotacji pracowników jest sygnałem alarmującym , który powinien skłonić pracodawcę do wdrożenia działań naprawczych. Jeżeli bowiem skład kadry ciągle się zmienia oznacza to, że niektóre obszary i procesy w firmie szwankują. W tym artykule przedstawimy cztery strategie pomagające zatrzymać zatrudnionych, a tym samym uniknąć niepotrzebnych kosztów rekrutacji oraz utrzymać wysokie morale w zespole. Sprawdź, jak zmniejszyć rotację pracowników.
Dlaczego pracownicy odchodzą?
Zanim wdrożysz odpowiednią strategię walki z rotacją pracowników, gruntownie przeanalizuj, co jest przyczyną tego zjawiska.
Może Cię zainteresować: Duża rotacja pracowników w firmie – jakie są jej przyczyny?
Oto kilka sposobów zebrania odpowiednich danych. Im więcej działań wdrożysz, tym bardziej szczegółowy obraz problemu uzyskasz.
1. Zbadaj zaangażowanie pracowników.
Poziom zaangażowania pracowników jest miarą tego, jak zmotywowani są ludzie, aby wykonać dodatkowy wysiłek na rzecz swojej organizacji i pozostać w niej jak najdłużej. Przeprowadzając prostą ankietę nie tylko poznasz poziom motywacji członków swojej załogi, nastroje panujące w zespole, ale również ustalisz, czy pracownicy czują się spełnieni i czy podobają im się przydzielane im zadania.
2. Przeanalizuj prawidłowości.
Zbadaj współczynnik rotacji pracowników w poszczególnych działach. Sprawdź, czy pracownicy określonych rodzajów stanowisk odchodzą częściej niż inni?
3. Oceń procesy.
Czasami pracownicy odchodzą, bo pewne elementy kultury organizacyjnej stają się dla nich nieakceptowalne lub firma konkurencyjna oferuje bardziej dogodne warunki pracy. Regularnie dokonuj oceny zasad polityki i procedur, aby upewnić się, że są one optymalne.
4. Przeprowadzaj Exit Interview.
Rozmowy z osobami, które kończą współpracę z firmą, są bardzo dobrym, rzetelnym źródłem informacji o przyczynach rotacji w pracy. Spotkanie takie pozwala również zbadać, jakie jest nastawienie odchodzącej osoby do organizacji.
5. Pracuj z kadrą managerską.
Zwróć uwagę na styl pracy przełożonych i kierowników w Twojej firmie, poważnie traktuj skargi czy uwagi pojawiające się w ankietach i Exit Interview. Zapewniaj kadrze managerskiej szkolenia z zakresu zarządzania.
Zmniejszenie rotacji – 4 strategie
Jeśli już wiesz, dlaczego ludzie odchodzą z Twojej firmy, możesz opracować odpowiednią strategię, aby zatrzymać pozostałych pracowników i stworzyć miejsce, w którym chce się pracować. Poniżej znajdziesz 4 propozycje strategii:
ELASTYCZNY GRAFIK
Badania pokazują, że osoby pracujące w elastycznych godzinach czują się bardziej wydajne, zadowolone ze swojej pracy, mniej zestresowane. Zaoferuj zatem swojemu zespołowi elastyczne godziny pracy lub skondensowane harmonogramy (w zakładach produkcyjnych), w ramach których zatrudnieni będą pracować na trzy albo cztery dłuższe zmiany, a potem wezmą kilka dni wolnego. Zaproponuj możliwość pracy zdalnej.
SZKOLENIA
Możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności jest jedną z przyczyn, dla których ludzie szukają nowej pracy – zwłaszcza, gdy proces ten prowadzi do awansu. Pracownicy, którzy ciągle się rozwijają coraz lepiej radzą sobie z wyzwaniami, są pewniejsi siebie, bardziej zaangażowani w powierzone im obowiązki oraz bardziej spełnieni.
ROZMOWY INDYWIDUALNE Z PRACOWNIKAMI
Warto prowadzić szczerą komunikację z pracownikami, opartą na wzajemnym szacunku i otwartości. Wprowadź do kultury organizacyjnej takie elementy, jak regularne udzielanie informacji zwrotnej, spotkania motywacyjne oraz exit interview. Dzięki temu Ty, jako pracodawca, będziesz na bieżąco pozyskiwać informacje o nastrojach panujących w zespole, a pracownicy zyskają poczucie, że firma szanuje ich opinie i chce z nich skorzystać.
WSPÓŁPRACA Z PARTNEREM HR
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w obszarze zarządzania pracownikami lub optymalizacji procesów związanych z kadrami, skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji doradztwa personalnego będzie najlepszym rozwiązaniem. Dzięki takiej współpracy opracowanie strategii zarządzania pracownikami (program onboardingowy, development center, ścieżki kariery, ocena kompetencji), audyt procesów HR czy zbadanie opinii/zaangażowania pracowników nie będzie już problemem.
Podsumowanie
Zjawisko rotacji pracowników można do pewnego stopnia kontrolować, a za sprawą wdrożenia odpowiednich strategii skutecznie ograniczyć jego negatywne skutki. Istotne jest jednak uprzednie poznanie faktycznych przyczyn, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki.
Udostępnij