Jak zarządzać ludźmi w firmie, aby utrzymać ich motywację na wysokim poziomie? Same czynniki finansowe mogą nie wystarczyć, choć niewątpliwie mają one niebagatelny wpływ na satysfakcję oraz efektywne wykonywanie obowiązków przez zatrudnionych. Aby w pełni wykorzystać potencjał osób pracujących w firmie, warto jest sięgnąć również po pozapłacowe czynniki motywowania. Są one dobrym rozwiązaniem, ponieważ zwiększają wachlarz możliwości gratyfikacyjnych, a także wpływają na poziom motywacji wewnętrznej pracowników.
Dlaczego warto korzystać z motywatorów pozapłacowych?
System płacowy i motywacyjny zbudowany jedynie w oparciu o czynniki pieniężne, w dłuższej perspektywie stanie się coraz mniej satysfakcjonujący, zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Istnieje bowiem ryzyko obniżenia efektywności działań zatrudnionych, jeśli pracodawca nie sprosta ich rosnącym oczekiwaniom finansowym. Ponadto, w przypadku, gdy zatrudnieni będą czuli się uzależnieni od polityki premii i podwyżek, ich chęć do rozwoju, tworzenia kreatywnych rozwiązań nie będzie miała szans dojść do głosu. To nie gratyfikacje pieniężne czy kary powinny napędzać załogę do działania, lecz ich wewnętrzna motywacja.
Z drugiej strony, pozamaterialne czynniki motywacyjne coraz częściej okazują się nieodzownym elementem Employer Brandingu. Ciekawa oferta benefitów stanowi dodatkowe rozwiązanie pomagające przyciągnąć najlepszych pracowników, a następnie jak najdłużej utrzymać ich w firmie.
Niematerialne narzędzia motywowania pracowników
W obrębie zagadnienia motywacji pozamaterialnej znajdują się wszystkie czynniki wpływające na przyjazną atmosferę pracy, mądre przywództwo, stabilność zatrudnienia.
Kultura organizacyjna oparta na docenianiu
Pracownik będzie działać efektywniej, jeśli jego starania zostaną zauważone i docenione. Warto w związku z tym regularnie przeprowadzać rozmowy 1×1, w trakcie których przełożony będzie mógł docenić działania podjęte przez swojego podwładnego, a następnie skoncentruje się na rozwiązaniach, które pomogą uniknąć błędów w przyszłości oraz udoskonalić dotychczasowy model zachowania.
Może Cię zainteresować: Co to jest feedforward i dlaczego warto go stosować w komunikacji z pracownikami?
Wspierające przywództwo
Kadra zarządzająca powinna składać się z liderów, którzy odznaczają się umiejętnościami komunikacyjnymi na najwyższym poziomie, zapałem do podnoszenia własnych kwalifikacji, wystrzegają się nadmiernej kontroli, posiadają doskonały zmysł obserwacji. Wspierające przywództwo, nakierowane na rozwijanie potencjału podwładnych, na wytrwałości i odpowiedzialności w osiąganiu celów, jest jednym z kluczowych sposobów motywowania pozapłacowego pracowników.
Stymulacja do rozwoju
Motywacja pozapłacowa może przybrać formę oferty z różnymi możliwościami podnoszenia kwalifikacji. Mowa tu o firmowej biblioteczce, w której znajdą się branżowe magazyny i książki (również e-booki), biletach na szkolenia czy konferencje.
Istotne jest również skonstruowanie dla każdego zatrudnionego jasnej ścieżki kariery. Klarowne zasady awansu na wyższe stanowiska podwyższają poziom wewnętrznej motywacji, pozwalają pracownikowi zobrazować siebie w organizacji w perspektywie długofalowej.
Wspierająca atmosfera w zespole
Stałe dzielenie się wiedzą i informacjami między pracownikami różnego szczebla wpływa na zaangażowanie w zespole. Dzięki temu zatrudnieni mogą podejmować lepsze decyzje, lepiej planować swoją pracę i integrować swoje cele z celami organizacji. Istotne jest również pielęgnowanie takich zachowań, które budują atmosferę zaufania i otwartości.
Motywowanie pozapłacowe poprzez czynniki materialne
Do najpopularniejszych pozapłacowych świadczeń pracowniczych należą takie benefity, jak:
- prywatna opieka medyczna,
- ubezpieczenie na życie,
- karta Multisport,
- bony zakupowe,
- kursy i szkolenia,
- możliwość pracy zdalnej,
- elastyczny czas pracy,
- wyjazdy integracyjne.
Przy budowaniu oferty benefitów dobrze jest wziąć pod uwagę profil zatrudnionych pracowników, ich potrzeby i preferencje. Tylko dobrze dobrane pozapłacowe czynniki motywacji spełnią swoją funkcję. W celu ustalenia, które propozycje powinny znaleźć się w ofercie firmy, można przeprowadzić ankietę lub bezpośrednie wywiady z pracownikami.
Podsumowanie
Motywowanie pozapłacowe pracowników, stosowane w umiejętny sposób, dopasowany do potrzeb tak samych zatrudnionych, jak i organizacji, to strategia rozwoju biznesu obliczona na długofalowe efekty. Przekłada się ona bowiem na motywację wewnętrzną ludzi tworzących firmę, a co za tym idzie – wspiera ich kreatywność oraz wysokie zaangażowanie w powierzone obowiązki.