Zainteresowała Cię oferta pracy na stanowisko Specjalisty ds. Relacji z Klientami lub Wsparcia Sprzedaży? Zanim zaaplikujesz dowiedz się, czego możesz oczekiwać, jaki zakres obowiązków najczęściej związany jest z takim zawodem oraz ile zarabia Specjalista ds. Obsługi Klienta. Zapraszamy do lektury!

Czym właściwie jest obsługa klienta?

 Głównym celem działu zajmującego się obsługą klienta jest wykonywanie wszelkich zadań związanych ze wspieraniem przed- i posprzedażowym konsumentów, którzy skorzystali z usług lub zakupili produkt firmy. Chodzi tu nie tylko o rozwiązywanie bieżących problemów, ale też bardzo często pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie z nimi relacji. Cały proces odbywa się  poprzez połączenia telefoniczne, korespondencję mailową, czat internetowy lub rozmowę video.

Specjalista ds. wsparcia klienta znajdzie zatrudnienie w branży administracyjnej, e-commerce, public relations, informatycznej lub SSC/BPO. Propozycje zatrudnienia oferują firmy o profilu handlowym, finansowym lub związanym z nowoczesnymi technologiami.

Specjalista ds. Obsługi Klienta – zakres obowiązków

Najczęściej do zadań osoby pracującej w dziale zajmującym się wsparciem klientów należą takie czynności, jak:

  • Aktywna sprzedaż: prezentowanie oferty firmy i zachęcanie do zakupu usług lub produktów
  • Wprowadzanie danych do systemu na temat zamówień, tworzenie raportów
  • Przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji
  • Obsługa zapytań dotyczących szczegółów oferty lub problemów technicznych związanych z zakupami
  • Sporządzanie ofert handlowych
  • Uzupełnianie i aktualizowanie bazy danych
  • Współpraca z innymi działami w firmie, np. helpdeskiem czy działem marketingu

Praca jako Specjalista ds. Obsługi Klienta w Call Center

Wiele ofert związanych ze wsparciem konsumentów dotyczy pracy w Call Center. Zarobki w takich działach są zazwyczaj nieco niższe, ale i zakres obowiązków jest bardziej ograniczony. Najczęściej do głównych zadań pracowników Call Center należy udzielanie informacji, przyjmowaniem reklamacji oraz przyjmowanie i realizowanie dyspozycji złożonych przez rozmówców. Możesz się też spotkać ze stanowiskami typowo sprzedażowymi, które oferują, oprócz podstawowego wynagrodzenia, premie za wyniki.

Specjalista do spraw obsługi klienta – najważniejsze kompetencje

Jakimi cechami powinien odznaczać się idealny kandydat? W zasadzie nie ważne jest, jakie posiadasz wykształcenie. Jedną z kluczowych kompetencji na tym stanowisku jest znajomość języków obcych, ponieważ lwia część ofert dotyczy obsługi klienta zagranicznego. Ponadto, rekruterzy wymagają wysokich zdolności interpersonalnych oraz inteligencji emocjonalnej, umiejętności pracy pod presją i odporności na stres. Mile widziana będzie również wiedza z zakresu sprzedaży i marketingu, znajomość rynku/branży oraz umiejętności analityczne.

Ile zarabia doradca klienta?

Specjalista ds. Obsługi Klienta – zarobki w tym zawodzie są niezwykle zróżnicowane i zależą głównie od tego, jakim stażem i kompetencjami może pochwalić się kandydat i w jakiej firmie zostanie zatrudniony. Jeżeli stanowisko dotyczy obsługi polskich konsumentów w niewielkiej organizacji, to średnie wynagrodzenie wynosi ok. 3600 zł brutto. Z racji tego, iż stosunkowo duży procent osób aktywnych zawodowo może wykonywać taką pracę, na rynku mamy dużą podaż pracowników, co z kolei przekłada się na dość niskie zarobki.

Znacznie lepsze wynagrodzenie oferowane jest kandydatom znającym języki obce (angielski oraz dodatkowy język). Zatrudniani są przez międzynarodowe korporacje, a ich zadaniem jest obsługa klientów zagranicznych. W takim przypadku średnie wynagrodzenie wynosi około 8000 zł.

Praca jako Specjalista ds. Obsługi klienta – czy jest wymagająca?

Wbrew pozorom praca na tym stanowisku jest bardzo wymagająca i stresogenna. Z jednej strony należy umieć radzić sobie z presją, trudnymi emocjami, wynikającymi z kontaktu z ludźmi, z drugiej – dobrze funkcjonować w rutynie. Bardzo często bowiem praca wiąże się z dużą powtarzalnością zadań i ograniczonymi perspektywami rozwoju na danym stanowisku. Dlatego podczas rozmowy rekrutacyjnej warto zapytać o możliwe ścieżki awansu oraz rozwoju w obrębie organizacji.

Podsumowanie

Aby dostać pracę w dziale wsparcia klienta należy odznaczać się wysoką kulturą osobistą, zdolnościami interpersonalnymi i odpornością na stres. Zarobki w tym zawodzie mogą osiągać bardzo satysfakcjonujący poziom, jeżeli kandydat włada co najmniej dwoma językami obcymi. Szukając ofert pracy jako Specjalista ds. Obsługi Klienta, zaglądaj nie tylko na popularne portale z ogłoszeniami, ale także strony konkretnych firm, w których chciałbyś/chciałabyś znaleźć pracę oraz do naszej bazy ofert: https://saleshr.pl/oferty-pracy.