Istnieje ścisła korelacja pomiędzy satysfakcją pracowników, a ich zaangażowaniem w powierzone obowiązki. Dlatego też coraz większa liczba firm decyduje się na przeprowadzanie cyklicznie ankiet skierowanych do pracowników, w celu sprawdzenia ich zadowolenia z pracy. Dowiedz się, na czym polega pomiar satysfakcji pracowników, jak go przeprowadzić w firmie i jakie przynosi korzyści.
Czym jest badanie satysfakcji pracowników?
Badanie satysfakcji pracowników jest sondą, w której zatrudnione w firmie osoby są proszone o wyrażenie swojej opinii na temat zadań i atmosfery panującej w organizacji. Służy ona pomiarowi odczuwanej satysfakcji i motywacji, pozyskaniu informacji na temat kultury organizacji, relacji w firmie czy wartości wyznawanych przez poszczególne jednostki. To rodzaj komunikacji pracodawcy z pracownikami.
Jakie aspekty mogą być ujęte w ankiecie?
- ogólne poczucie zadowolenia i poziom motywacji,
- organizacja pracy,
- kultura organizacyjna,
- relacje z przełożonym i współpracownikami,
- trudności/bariery i propozycje usprawnień.
Jakie korzyści przyniesie regularne przeprowadzanie kwestionariuszy satysfakcji?
W organizacji, w której regularnie badana jest satysfakcja pracowników, niwelowane są mechanizmy utrudniające efektywną współpracę, dzięki czemu poprawie ulega działanie różnych obszarów w firmie. Tworzone są plany naprawcze, wdrażane usprawnienia. To z kolei przekłada się np. na lepszą sprzedaż, skuteczne rekrutacje czy zmniejszenie fluktuacji pracowników. Sami zatrudnieni, biorąc udział w badaniu, czują się ważni i sprawczy – ich opinie brane są pod uwagę i mają wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Jak przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników?
- Pierwszą zasadą tego rodzaju ankiet jest anonimowość. Dzięki niej pracownicy będą skłonni podzielić się zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi opiniami, zdobyć się na szczerość.
- Po drugie, ankieta nie może być przeprowadzana ani zbyt rzadko, ani za często. Badania w dużych odstępach czasu nie są „czułe” na zmiany zachodzące w firmie, np. spadek sprzedaży, odejście kluczowych pracowników, poza tym dają zafałszowany obraz obecnej sytuacji. Z kolei zbyt częste ankiety mogą wywołać u badanych poczucie, że są kontrolowani. Największą skuteczność przynosi pomiar satysfakcji pracowników przeprowadzany raz na rok, maksimum raz na dwa lata.
Warto również zaprosić do badania w momentach przełomowych dla firmy, np. po przyznaniu podwyżek, wdrożeniu nowych godzin pracy itp.
- Przygotowane ankiety powinny zawierać zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Należy ograniczyć ilość pytań tak, aby wypełnienie całego kwestionariusza nie zabrało dłużej niż 5-7 minut. Najłatwiej jest zorganizować badanie online, dzięki dostępnym na rynku, dedykowanym do tego celu narzędziom. Zazwyczaj posiadają one również narzędzie do analizy wyników.
- Przed skonstruowaniem pytań dobrze jest wcześniej określić cel badania oraz obszary, które w szczególności chcielibyśmy zbadać. W kolejnych krokach warto pogrupować odpowiednio pytania, aby usprawnić odczyt wyników na dalszym etapie.
- Biorący udział w badaniu powinni dostać informację zwrotną o jego wynikach.
Badanie satysfakcji pracowników – przykładowe pytania
Z racji tego, iż każda organizacja mierzy się z innymi wyzwaniami, inaczej reaguje na zmiany, znajduje się w innym położeniu rynkowym, nie ma jednego zestawu pytań, który mógłby posłużyć jako wzór. Niemniej, zapisane poniżej przykłady, mogą służyć jako inspiracja.
Pytania zamknięte (z pięciostopniową skalą oceny)
- Czy widzisz wyraźny związek między swoją pracą i celami firmy?
- Czy masz poczucie, że przełożony liczy się z Twoim zdaniem?
- Czy Twoje obowiązki dają Ci poczucie satysfakcji?
- Czy czujesz się doceniona/doceniany za podejmowane przez siebie działania?
- Czy uważasz, że firma zapewnia Ci możliwości rozwoju i awansu?
- Czy poleciłabyś/poleciłbyś pracę w firmie swoim znajomym?
- Czy jesteś odpowiednio wynagradzana/wynagradzany za swoją pracę?
Pytania otwarte
- Gdybyś był kierownikiem, jakie 3 usprawnienia wprowadziłbyś w firmie?
- O jakich problemach kierownictwo nie wie lub poświęca im za mało uwagi?
- Jaka jest ulubiona rzecz związana z Twoją pracą?
- Co powinno się zadziać, aby wykonywanie Twoich obowiązków było dla Ciebie łatwiejsze?
- Jakich trzech słów użyłabyś/użyłbyś, aby opisać kulturę organizacyjną firmy?
Podsumowanie
Pomiar satysfakcji pracowników to efektywne narzędzie komunikacji pracodawcy z pracownikami, dzięki któremu kadra zarządzająca może nie tylko poznać problemy, z jakimi mierzą się poszczególni zatrudnieni, ale i zwiększyć produktywność organizacji, poprawić relacje w zespole, obniżyć poziom rotacji. Ważne jednak, aby odpowiednio przeanalizowane wnioski znalazły urzeczywistnienie w planie naprawczym.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Pozapłacowe czynniki motywowania pracownika
Duża rotacja pracowników w firmie – jakie są jej przyczyny?
Udostępnij