Pozyskiwanie talentów do firmy nie musi się odbywać tylko i wyłącznie za pośrednictwem ogłoszeń na dedykowanych portalach czy w social mediach. Dobrze skonstruowana i regularnie aktualizowana zakładka kariery na stronie firmowej to narzędzie, które zwiększy efektywność prowadzonych przez Ciebie rekrutacji oraz wzmocni wizerunek firmy jako pracodawcy. Poznaj dobre praktyki w projektowaniu strony kariery, argumenty, dla których warto ją stworzyć i jak zmierzyć jej efektywność.
Co zyskasz publikując zakładkę kariery w obrębie witryny internetowej firmy?
Każdy kandydat zainteresowany aplikowaniem do danej organizacji, prędzej czy później trafi do zakładki kariera, nawet jeśli ofertę pracy znalazł w zewnętrznym serwisie. Z pewnością będzie chciał tam zajrzeć w celu pogłębienia wiedzy o potencjalnym pracodawcy. Dlatego też żadna firma nie powinna lekceważyć roli tego narzędzia w procesie pozyskiwania talentów. Jest ono bowiem elementem Employer Brandingu, który bezpośrednio przekłada się na opinie o firmie wśród kandydatów.
Przemyślana struktura i treści, które znajdą się na takiej stronie mogą skutecznie usprawnić cały proces rekrutacji. Przedstaw wartości firmy oraz jej kulturę organizacyjną w przejrzysty sposób, a być może już na wstępie zaoszczędzisz czas na przeglądaniu aplikacji kandydatów, którzy zupełnie nie pasują do zasad panujących w Twojej organizacji.
Prowadzenie zakładki kariery to także szansa na pozyskanie talentów spośród osób, które nie szukają aktywnie pracy. Twoją stronę internetową przeglądają klienci, kandydaci, również osoby, których zainteresował content zamieszczony np. na blogu, czyli zwykli użytkownicy Internetu. Jeśli przyciągniesz ich uwagę na zakładkę kariery, a treści tam zamieszczone ich zainteresują, zupełnie bez wysiłku zyskasz szansę na poznanie nowych talentów.
Kluczowe elementy zakładki kariery – przykłady
Co powinno znaleźć się w zakładce poświęconej ogłoszeniom rekrutacyjnym w Twojej organizacji? Oto kluczowe elementy:
- przedstawienie firmy i zespołu,
- wskazanie kluczowych wartości i zasad związanych z kulturą organizacyjną,
- argumenty, dla których warto pracować w Twojej firmie (np. benefity, możliwości rozwoju itp.),
- schematyczny opis procesu rekrutacji – wyszczególnienie etapów, określenie czasu ich trwania,
- rekomendacje/opinie o firmie jako pracodawcy wystawionych przez innych kandydatów oraz pracowników,
- oferty pracy,
- stopka z danymi kontaktowymi.
Dobre praktyki w projektowaniu strony poświęconej karierze
Optymalizacja treści pod kątem SEO
W tekstach zamieszczanych na stronie warto uwzględnić wytyczne SEO, a zatem: stosować frazy kluczowe (np. „praca” + określone stanowisko + nazwa Twojej firmy.), nagłówki, odpowiednio zatytułowane grafiki. Dzięki tym zabiegom zyskasz szansę osiągnięcia wyższej pozycji w wyszukiwarce, a co za tym idzie – trafienie do większej liczby użytkowników.
2. Przedstawianie informacji w przejrzysty i urozmaicony sposób
W celu ułatwienia użytkownikom przyswajania treści, podziel ją na akapity, a poszczególne elementy przedstawiaj w urozmaicony sposób. Możesz użyć wykresów, wypunktowań, infografiki, materiału video.
3. Zdjęcia biura
Jeśli przewidujesz zatrudnić pracowników do biura, na stronie z karierą pokaż zdjęcia wnętrz. Jak zrobić to w naturalny sposób? Mogą to być fotografie pracowników wykonane w biurze, w naturalnych sytuacjach czy spacer wirtualny 360.
4. Podstrony dla różnych grup odbiorców
Jeśli prowadzisz rekrutację na stanowiska w bardzo różnych specjalizacjach lub na różnych poziomach, warto stworzyć osobne podstrony z dostosowaniem treści do danej grupy odbiorców.
5. Aktualizacje
Zakłada kariery powinna być na bieżąco aktualizowana, a wygasłe ogłoszenia powinny być niewidoczne.
6. Intuicyjne aplikowanie
Odpowiadanie na konkretną ofertę pracy powinno być maksymalnie intuicyjne, możliwe do wykonania z poziomu strony. Do tego celu potrzebny będzie prosty formularz lub korzystanie z opcji CV-parsingu, czyli wczytywania danych przez system rekrutacyjny z dokumentów załączanych w formacie PDF.
Jak mierzyć skuteczność strony kariery?
Jednym ze sposobów sprawdzenia, na ile dane narzędzie jest skuteczne, jest dodanie do ankiety candidate experience pytania o opinię na temat podstrony.
Innym sposobem jest analiza zachowań użytkowników na stronie: czasu spędzonego na przeglądaniu treści oraz miejsc, które wzbudziły największe zainteresowanie. W tym celu warto sprawdzić mapę ciepła, czyli wizualizację przedstawiającą najpopularniejsze punkty oraz te o najmniejszym zainteresowaniu.
Ponadto, dobrze jest zbierać dane dotyczące następujących wielkości:
- Ilość odwiedzin strony
- Ilość aplikacji/zgłoszeń wygenerowanych przez stronę
- Stosunek liczby aplikacji do liczby odwiedzin
- Skąd (z jakiego źródła) przyszli użytkownicy, którzy zdecydowali się zaaplikować
- Ilość zatrudnionych kandydatów, którzy zaaplikowali poprzez zakładkę
Podsumowanie
Zakładka kariery to użyteczne narzędzie rekrutacyjne i Employer Brandingowe. Przy jej tworzeniu warto pamiętać o przejrzystości treści, którą urozmaicą różne formy przedstawiania danych, o zawarciu kluczowych z punktu widzenia kandydata informacji oraz o aktualizowaniu ogłoszeń. Regularne badanie efektywności tego narzędzia pozwoli je udoskonalić i tym samym zwiększyć szansę na pozyskanie talentów do firmy.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Badanie candidate experience krok po kroku
Jak prowadzić profil firmowy na LinkedIn, by przyciągnąć kandydatów?
Udostępnij