Wysoki poziom zaangażowania pracowników ma wpływ na sukces biznesowy organizacji. Badania przeprowadzone przez Corporate Leadership Council wykazały, że pracownik zaangażowany daje z siebie 57% wysiłku więcej niż niezaangażowany. Zatem brak takich postaw wśród zatrudnionych może mocno ograniczyć rozwój firmy. W tym artykule odpowiemy na pytanie, czym jest i jak badać zaangażowanie pracowników?
Zaangażowanie pracowników – definicja
Według definicji stworzonej przez J.T Eriksona zaangażowanie pracowników odzwierciedla poziom entuzjazmu i więzi, jaką pracownicy mają ze swoją organizacją. Jest miarą tego, jak zmotywowani są ludzie, aby wykonać dodatkowy wysiłek na rzecz swojej organizacji i pozostać w niej jak najdłużej.
Chodzi więc o taką postawę, dzięki której pracownicy z własnej woli inwestują swój czas i wysiłek dla firmy. Mają mocne przekonanie, że ich praca ma sens, wnoszą do organizacji pasję, entuzjazm i energię. Identyfikują się z organizacją, jej celami i wartościami.
Tym, co buduje zaangażowanie, jest poczucie przynależności, akceptacja wartości, celów organizacji, a ze strony pracodawcy – kompetentne przywództwo.
Na co przekłada się zaangażowanie pracowników?
Nie ulega wątpliwości, że pracownik zmotywowany i proaktywny wniesie dużo więcej do organizacji niż osoba zniechęcona, mająca trudności z identyfikowaniem się z firmą. Jednak co konkretnie zyska organizacja, która potrafi dobrze zarządzać zaangażowaniem?
- Usatysfakcjonowani klienci. Zaangażowani pracownicy pozyskują więcej klientów, potrafią budować z nimi długotrwałe, pozytywne relacje, zdecydowanie lepiej rozwiązują problemy.
- Efektywny zespół. W firmie, w której zatrudnieni prezentują postawę proaktywną, a ich wysiłki są dostrzegane i nagradzane przez pracodawcę, problem rotacji pracowników jest zredukowany do minimum. Zmotywowani, lojalni pracownicy chcą pracować dla firmy pomimo możliwości zmiany miejsca zatrudnienia. Dodatkowo, energia takich osób powoduje, że praca zespołowa jest efektywna, a doświadczenia samych pracowników bardziej pozytywne. Często pojawiają się nowe, niesztampowe rozwiązania, które w znaczący sposób poprawiają działania całej organizacji.
- Marka firmy jako pracodawcy. Zaangażowani pracowni są najlepszymi ambasadorami organizacji. Polecają jej produkty lub usługi znajomym, zapraszają też do dołączenia do zespołu przedstawiając pozytywy zatrudnienia właśnie w ich firmie.
Badanie zaangażowania pracowników
Jak zatem zmierzyć, w jakim stopniu osoby zatrudnione w firmie są zaangażowane w swoją pracę, jak mocno identyfikują się z organizacją?
Najprostsze narzędzie, które pomoże przeprowadzić badanie jest anonimowa ankieta (online lub papierowa). Zagadnienia w niej zawarte powinny dotyczyć:
- poziomu motywacji pracownika,
- poziomu zrozumienia ogólnych celów firmy,
- pytań pozwalających poznać nastrój i morale pracownika,
- wskazówek, jak poprawić produktywność pracownika.
Badanie zaangażowania pracowników – ankieta
Poniżej zamieszczamy przykłady pytań, jakie powinny znaleźć się w ankiecie:
Jak się czujesz rano idąc do pracy?
Czy poleciłabyś/poleciłbyś naszą firmę znajomym jako miejsce zatrudnienia?
Czy komunikacja w naszej firmie jest konstruktywna i szczera pomiędzy wszystkimi pracownikami?
- Zdecydowanie tak
- Tak
- Raczej nie
- Komunikacja wymaga gruntownej zmiany
Czujesz się dobrze wynagradzana/wynagradzany za swoją pracę?
- Zdecydowanie tak
- Tak
- Powinnam/powinienem zarabiać więcej
- Moja pensja jest stanowczo zbyt niska
Posiadasz wszystkie niezbędne narzędzia do wykonywania swojej pracy dobrze?
Jesteś zadowolona/zadowolony z benefitów jakie firma oferuje?
- Zdecydowanie tak
- Tak
- Nie wiem
- Benefity zupełnie nie przystają do moich potrzeb
Podsumowanie
Badania zaangażowania pracowników to świetny punkt wyjścia do pracy nad mądrym przywództwem, które zapewni załodze dobre warunki do rozwoju, wzmocni ich motywację, stworzy bardziej przyjazne miejsce pracy. Wszystkie te działania z pewnością będą miały wpływ na wyniki całej organizacji. Warto jednak pamiętać, że badając zaangażowanie pracowników należy nie tylko zbierać wewnętrzne dane, ale i porównać je do danych w innych przedsiębiorstwach. Pozwoli to spojrzeć na wyniki w szerszym (regionalnym, krajowym czy branżowym) kontekście.
Artykuły , które mogą Cię zainteresować:
Skuteczna komunikacja w zespole – jak manager może ją wspierać?
Jak dbać o rozwój i motywację pracowników?
Udostępnij