Opinia o praktykancie to dla samego praktykanta niezwykle cenny dokument, który zwiększa szanse na znalezienie zatrudnienia. Sporządzanie opinii nie jest wymogiem prawnym, ale w wielu szkołach wymaga się, by praktykanci otrzymali nie tylko pieczątkę potwierdzającą zaliczenie praktyk, ale również szczegółową opinię z miejsca, w którym odbywał się staż. Podpowiadamy, jak stworzyć profesjonalną, rzetelną i unikatową opinię o stażyście.

Opinia o praktykancie — po co się ją sporządza?

Praktyka zawodowa bardzo często jest warunkiem ukończenia szkoły lub wybranych kierunków studiów. Staż pozwala na naukę zawodu w praktyce, co jest właściwie najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy. Samo potwierdzenie ukończenia praktyk to jednak za mało, by przyszły pracodawca mógł ocenić umiejętności i zaangażowanie potencjalnego pracownika. W tym celu tworzy się opinie o praktykancie, które w konkretnych zawodach są przepustką do podjęcia pracy.

 

Zdarza się, że praktykant nie podchodzi do stażu poważnie lub nieprawidłowo wykonuje większość zleconych obowiązków. W takim przypadku opinia o stażyście także jest istotna i powinna być sporządzona szczerze.

Jak napisać opinię o praktykancie?

Opinia opiekuna praktyk jest dokumentem, który może się różnić w zależności od tego, kto go wystawia. Kwestia opinii dla stażysty nie jest regulowana przepisami, co jest plusem, bo pozwala właścicielowi firmy na większą swobodę. Z drugiej strony może stanowić trudność, gdyż wiele osób zastanawia się, jak powinna wyglądać opinia o praktykancie, by można było uznać ją za rzetelną i profesjonalną. Na szczęście w praktyce sporządzenie indywidualnego opisu dla praktykanta nie jest skomplikowane.

 

Dobrze napisana opinia o praktykancie zawiera szereg merytorycznych informacji, między innymi ocenę postępów, podsumowanie osiągnięć, a także mocne i słabe strony praktykanta. Ważne jest również, by dokument zawierał imię i nazwisko praktykanta oraz krótki opis tego, czym stażysta zajmował się podczas praktyk.

 

Opinia opiekuna praktyk nie może być dokumentem skopiowanym z Internetu. Zawarte w nim informacje powinny dotyczyć wyłącznie konkretnego stażysty. Przed napisaniem opinii o praktykancie warto skonsultować się z pracownikami, by zebrać więcej informacji na temat sposobu pracy stażysty. Gdy wiemy, jakim pracownikiem jest uczeń przyjęty na praktyki, napisanie rzetelnej opinii nie powinno zająć dużo czasu.

Ogólna opinia o praktykancie: o tym warto pamiętać

Opinia dla stażysty to dokument, który będzie pokazywany potencjalnym pracodawcom. Z tego względu należy zadbać o odpowiedni język, a przed oddaniem opinii konieczne jest sprawdzenie tekstu pod kątem poprawności stylistycznej i merytorycznej. Nie zaleca się stosowania zwrotów z mowy potocznej, czy posługiwania się skrótami myślowymi. Eksperci zwracają również uwagę, że opinia o praktykancie nie powinna być szeregiem przesadnych pochwał, chyba że stażysta faktycznie wyróżnił się na tle innych.

Opinia opiekuna praktyk: wzór

Opinia o praktykancie to nie tylko charakterystyka jego pracy, ale również konkretne dane, takie jak data, pełna nazwa i adres instytucji, w której organizowano praktyki, opis stanowiska, a także podpis opiekuna praktyk wraz z pieczątką. Dzięki tym informacjom wiemy, że dokument jest autentyczny. Poniżej zostawiamy przykład, jak należy napisać opinię o praktykancie krok po kroku.

 

Warszawa 01.06.2023

 

Opinia Praktyki Studenckiej

 

Nazwisko i imię studenta: Kowalska Beata

Kierunek studiów: Pedagogika Wczesnoszkolna

Termin praktyki: 01.02.2023 – 01.05.2023

Miejsce odbywania praktyki: SP nr 255 w Warszawie

Opis praktyki: W ramach praktyki studentka zapoznała się z podstawami prowadzenia dokumentacji szkolnej, uczestniczyła w zajęciach lekcyjnych w roli wnikliwego obserwatora, a także prowadziła zajęcia pod okiem nauczyciela. Ponadto wspomagała uczniów w nauce i służyła im pomocą.

Ogólna opinia o praktykancie: Studentka wykazała się znacznym zaangażowaniem i pozytywnym podejściem do swoich obowiązków. Szybko nawiązała kontakt z dziećmi. Była empatyczna i cierpliwa w stosunku do dzieci. Przejawiała inicjatywę w dążeniu do doskonalenia swoich umiejętności pedagogicznych, regularnie sięgając po literaturę fachową i uczestnicząc w szkoleniach. Była również zdolna do samodzielnego rozwiązywania problemów i podejmowania odpowiednich decyzji w trudnych sytuacjach.

Obszarem wymagającym dalszego rozwoju jest organizacja zajęć grupowych. Choć  indywidualne podejście studentki do dzieci było niezwykle skuteczne, czasami brakowało jej umiejętności skutecznego zarządzania większą grupą. W przyszłości zalecam, aby skupiła się na rozwoju tego aspektu pracy, aby jeszcze bardziej efektywnie wspierać proces nauki i rozwoju dzieci w grupie.

 

Opiekun praktyk: Jan Kowalski

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Specjalista ds. kadr i płac – zakres obowiązków i zarobki
Status studenta po obronie – kiedy traci się status studenta?

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas