W poprzedniej części naszego poradnika opisaliśmy, jakie dokumenty należy stworzyć, aby odpowiednio przygotować się do pozyskania nowych pracowników do firmy. W tym artykule zebraliśmy informacje, które pomogą Ci skuteczne dotrzeć do kandydatów oraz zadbać o sprawną realizację poszczególnych zadań. Dzięki tej wiedzy, planowanie procesu rekrutacyjnego nie powinno stwarzać Ci już więcej żadnych trudności.
Jak zaplanować skuteczny proces rekrutacyjny?
Nie miałeś jeszcze okazji zapoznać się z pierwszą częścią poradnika? Znajdziesz go tutaj:
Jak zaplanować skuteczny proces rekrutacyjny? Cz. 1.
KROK 4: STWORZENIE OFERTY PRACY I PYTAŃ REKRUTACYJNYCH
Ogłoszenie rekrutacyjne to swoistego rodzaju wizytówka firmy. Od tego, jak go przygotujesz, w dużej mierze zależeć będzie, jakich kandydatów przyciągniesz. Posiadając cele rekrutacyjne, dokładny opis stanowiska oraz idealnego kandydata, stwórz ofertę pracy. Ważne, by prezentowała kluczowe informacje z punktu widzenia kandydata, z drugiej – promowała markę firmy jako pracodawcy.
Na pewno zauważyłeś, że coraz częściej stosuje się ogłoszenia rekrutacyjne w formie wideo. Taki format daje możliwość przedstawienia konkretnej oferty w przyciągający uwagę sposób, ale również prezentacji kultury organizacji oraz samego rekrutera czy pracowników.
Posiłkując się specyfikacjami stanowiska i idealnego kandydata, ułóż pytania rekrutacyjne. Niech będą one przemyślane w taki sposób, by sprawdzały, czy osoba, z którą rozmawiasz, wpisuje się w zdefiniowane wcześniej oczekiwania. Rozważ zaproszenie kandydatów do rozwiązania zadania rekrutacyjnego.
KROK 5: WYBÓR KANAŁÓW DOTARCIA
Serwisy dedykowane osobom szukającym zatrudnienia to tylko jedna z wielu możliwości, które posiadasz. Pomyśl o publikacji oferty pracy również tu:
• zakładka Kariera na stronie internetowej firmy
• profile firmowe w mediach społecznościowych, w tym LinkedIn
• serwisy i fora branżowe, grupy zawodowe w mediach społecznościowych
• biura karier uczelni wyższych
To bardzo istotne, aby oferta znalazła się tam, gdzie najczęściej przebywa Twój idealny kandydat.
KROK 6: DOBÓR NARZĘDZI
Zdecyduj, które narzędzia przydadzą Ci się w trakcie całego procesu rekrutacji. Może to być np. system do selekcji aplikacji typu ATS czy aplikacja do zarządzania projektem, pozwalająca lepiej kontrolować przebieg wszystkich etapów. Jeżeli spotkania z kandydatami mają się odbyć zdalnie, wybierz odpowiednią platformę lub komunikator. Do ewaluacji procesu oraz podniesienia candidate experience przyda się narzędzie do tworzenia ankiet, np. Google Forms. Efektywność poszczególnych kanałów dotarcia warto mierzyć za pomocą narzędzi analitycznych, jak choćby Google Analytics.
KROK 7: OKREŚLENIE RAM CZASOWYCH I BUDŻETU
Jesteś już prawie na mecie planowania procesu rekrutacyjnego. Teraz pozostało Ci jedynie określić horyzont czasowy dla całego projektu, jak i dla poszczególnych zadań. Wstępnie załóż tygodniową liczbę rozmów z kandydatami i upewnij się, że Twój zespół będzie miał zarezerwowaną odpowiednią ilość godzin w grafiku. Pamiętaj, że im sprawniej przeprowadzona rekrutacja, tym mniejsze ryzyko, że utalentowany specjalista, z którym nawiązałeś kontakt, zostanie zatrudniony przez konkurencję.
Ostatnią kwestią jest budżet. Podlicz wszystkie koszty związane z publikacją i ewentualną promocją ogłoszenia, koszty pracy zespołu wyznaczonego do tego projektu oraz ceny wybranych narzędzi (np. platformy do selekcji kandydatów).
Podsumowanie
Planowanie procesu rekrutacyjnego wymaga poświęcenia sporej ilości czasu i wysiłku, jednak działanie to zaprocentuje w przyszłości. Mając zdefiniowane cele rekrutacji, zakres odpowiedzialności nowego pracownika oraz jego pożądane umiejętności, szybciej zidentyfikujesz najlepszego kandydata i zmniejszysz ryzyko błędnych decyzji personalnych. Ponadto unikniesz chaosu, który może towarzyszyć realizacji wieloetapowego projektu.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Cechy idealnego handlowca w procesie rekrutacji
Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną? 5 zasad dobrego spotkania z kandydatem
Udostępnij