Jeśli chcesz skutecznie prowadzić rekrutacje, a następnie zatrudnić lojalnego, dobrze dopasowanego do wartości firmy pracownika, współpracować z nim owocnie przez lata, odpowiedz sobie na pytanie, z jakiej generacji jest Twój idealny kandydat. Ta informacja powinna wpłynąć na treść ogłoszenia o pracę, przebieg rekrutacji, sposób komunikacji, rodzaj zarządzania i kształt polityki personalnej firmy. Z tego artykułu dowiesz się co to jest pokolenie Z, jaka jest jego charakterystyka oraz na co zwrócić uwagę przy pozyskiwaniu zoomerów do organizacji.

Generacja X, Y, Z – od kiedy liczy się dane pokolenie?

Osoby z pokolenia X urodziły się w latach 1965-1979, wchodziły w dorosłość i rozpoczynały karierę w czasie reformacji ustrojowej w Polsce.

Millenialsi, czyli pokolenie Y to osoby urodzone między 1980 a 1994 rokiem, ich młodość ukształtowana została w dużej mierze przez szybki rozwój technologiczny i globalizację.

Generacja Z – pokolenie dopiero wchodzące na rynek pracy – są to osoby urodzone w latach 1995-2010.

Co po pokoleniu Z? Za kilka, kilkanaście lat na rynek pracy wkroczy następna generacja pracowników – pokolenie Alfa.

Charakterystyka pokolenia Z

Roszczeniowi, uzależnieni od ekranów, aspołeczni, nastawieni na szybką karierę – stereotypów na temat pokolenia Z nie brakuje. W dodatku najczęściej są to opinie stawiające młodych pracowników w bardzo złym świetle. Czy słusznie?

„Zetki” wyrastały we względnym dobrobycie, nie znają świata bez Internetu i nowych technologii. Są to osoby, dla których świat wirtualny i fizyczny wzajemnie się przenikają, stanowią jedną rzeczywistość. Powszechna obecność technologii już od pierwszych lat życia wykształciła u przedstawicieli generacji Z umiejętność szybkiego wyszukiwania i filtrowania informacji, doskonale odnajdują się w chaosie informacyjnym. Badania przeprowadzone przez Altitude (Through the eyes of gen Z) wykazało, że „zetki” stosują tzw. metodę 8 sekund. Jeśli dana treść wzbudzi w nich zainteresowanie w tym czasie, podążają za nią, jeśli nie, nie poświęcają na analizę tematu ani sekundy więcej. To istotna dana nie tylko dla marketerów konstruujących przekaz do konsumentów z pokolenia Z, ale i rekruterów.

Kolejną cechą charakterystyczną dla „zetek” jest wysoka świadomość problemów dotykających ich społeczności, jak choćby kryzys klimatyczny. W rezultacie osoby te poszukują kontroli nad swoim życiem, przewidywalności, ale i wykazują się dużą proaktywnością związaną z poszukiwaniem rozwiązań.

Wbrew pozorom pokolenie Z nie wykazuje cech aspołecznych, relacje z bliskim rozwijają głównie offline, a social media są pewnym przedłużeniem tych kontaktów.

Młodzi ludzie są aktywni w wielu różnych obszarach. 93% osób objętych badaniem przeprowadzonym przez firmę Aterima „Zawodowy alfabet pokolenia Z” to studenci, 74% z nich jednocześnie pracuje (zawodowo lub dorywczo).

Pokolenie Z na rynku pracy

Jak przyciągnąć do firmy pracowników z pokolenia Z? Jak skutecznie nimi zarządzać, by współpraca układała się jak najlepiej? Co jest ważne dla „zetek” w pracy?

Elastyczność

Osoby należące do generacji Z szybko wypalają się w pracy odbywającej się w sztywnych godzinach, w zatłoczonym biurze. Dla tej grupy warto zaoferować możliwość zdalnego wykonywania obowiązków, elastyczne godziny pracy. Rozmowa kwalifikacyjna również powinna odbyć się online.

Informacja zwrotna

Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Aterima HR dla „Zetek” najistotniejszym czynnikiem wpływającym na jakość ich pracy jest częsty i rzetelny feedback. 72% badanych przyznało, że jest to bardzo ważny czynnik motywujący. Owa postawa może wynikać z faktu, że generacja Z to osoby otwarte i bezpośrednie, w dodatku wychowane w kulturze szybkiego feedbacku – lajkują interesujące je treści, wystawiają opinie miejscom, które spotkały się z ich aprobatą, komentują to, co czytają i oglądają.

Zadaniowość

Zaznaczenie w ogłoszeniu, że praca ma charakter zadaniowy będzie dużym atutem dla kandydatów z pokolenia Z, ponieważ właśnie w takim systemie czują się najlepiej.

Rozwój

Raport przygotowany przez firmę Deloitte (The Deloitte Global 2022 Gen Z and Millennial Survey) pokazuje, że “zetki” cenią samorozwój i lubią uczyć się nowych rzeczy. Mają też sprecyzowane oczekiwania względem przełożonych. Według badania EY i JA Worldwide „Pokolenie Z – gen przedsiębiorczości” 44% przedstawicieli pokolenia Z uważa, że prawdziwy lider to taki, który wspiera rozwój swoich pracowników.

Stabilizacja

Według Raportu Delloite („Pierwsze kroki na rynku pracy 2021”) aż 64% osób badanych wskazało, że zależy im na umowie o pracę w pełnym wymiarze godzin, u jednego pracodawcy. Z kolei przywołane wcześniej badanie firmy Aterima pokazuje, że w kwestii preferowanej długości zatrudnienia 39% badanych mogłoby pracować w jednej firmie przez całe życie (gdyby praca była atrakcyjna).

Pasja i wartości

Wartości oraz kultura organizacyjna firmy to ważne aspekty, które brane są pod uwagę przez kandydatów z generacji Z. 82% ankietowanych w badaniu EY i JA Worldwide „Pokolenie Z – gen przedsiębiorczości” chciałoby do 2030 mieć pracę, która nie tylko da im satysfakcję, ale też pomoże rozwiązać cywilizacyjne problemy i wyzwania dotyczące naszej planety.

Dla Zoomersów ważna jest także pasja – idealna praca to taka, która ich wciąga, interesuje, pozwala się realizować. Dobrze, aby już sam proces rekrutacji był wciągający i uwzględniał np. grywalizację.

Podsumowanie

Jak pokazują różne badania przeprowadzone w ostatnich latach, obiegowe opinie o Zoomersach najczęściej są niesprawiedliwymi stereotypami, nie mającymi pokrycia w rzeczywistości. Dokładne poznanie potrzeb oraz specyfiki ludzi z generacji Z, a następnie dopasowanie do ich oczekiwań, pozwoli dostarczyć do organizacji jakościowych pracowników, którzy mają sobą wiele do zaoferowania.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Program poleceń pracowniczych – wszystko, co powinieneś wiedzieć
Pozapłacowe czynniki motywowania pracownika

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.