Dobre opinie od byłych współpracowników są jednym z tych elementów, które mogą zaważyć na decyzji o zatrudnieniu kandydata. To dzięki nim pracodawca upewni się, że może na wybranej osobie polegać, i że stanie się ona zaangażowanym, lojalnym pracownikiem. Dowiedz się, czym są skuteczne referencje z pracy, dlaczego warto o nie zabiegać i jak uzyskać rekomendacje z firmy.

3 formy referencji dla pracownika

Referencje to nic innego, jak rekomendacja pracownika innym pracodawcom. W liście polecającym, pisemnej lub słownej opinii, byli współpracownicy przekazują pozytywną ocenę pracy osoby, która stara się o zatrudnienie w nowym miejscu. Takie poświadczenie uwiarygadnia kandydata w oczach zatrudniającego i urealnia zapisy znajdujące się w jego CV.

Referencje od pracodawcy w formie listu polecającego

Jedną z możliwości wystawienia referencji jest napisanie listu polecającego dla firmy. W takim przypadku bezpośredni przełożony redaguje pisemnie niedługą wypowiedź, opatrzoną najlepiej pieczątką i podpisem. List powinien być skonstruowany według wzoru:

  • Nazwa miejscowości i data sporządzenia dokumentu.
  • Imię i nazwisko, a także stanowisko osoby wystawiającej, nazwa firmy.
  • Nagłówek “Referencje”.
  • Przedstawienie pracownika – na jakim stanowisku pracował, przez jaki okres, zakres obowiązków.
  • Osiągnięcia – jakie umiejętności zdobył pracownik podczas pracy w firmie, jakie były jego największe osiągnięcia, czym wyróżniał się na tle innych.
  • Krótka ocena – jak wystawiający ocenia całościowo wkład, jaki pracownik wniósł do firmy.
  • Zakończenie – zaproszenie do kontaktu w celu potwierdzenia przedstawionych informacji.
  • Pieczątka i podpis.

O czym należy pamiętać ubiegając się o list polecający?

  • Warto poprosić o referencje dwujęzyczne: po polsku i po angielsku. Taki dokument będzie z pewnością mile widziany w międzynarodowych korporacjach, należących do grona najatrakcyjniejszych pracodawców.
  • Osoba wystawiająca opinię powinna dobrze znać kandydata, mieć pozytywne doświadczenia w pracy z nim i wiedzieć, jak napisać list, który w pozytywnym świetle ukaże kandydata. Dzięki temu dokument będzie wiarygodny i wartościowy dla osoby ubiegającej się o nową posadę.
  • Referencje pisemne często są weryfikowane przez rekruterów telefonicznie. Dlatego też do listu należy dołączyć dane kontaktowe osoby wystawiającej.

Referencje przez telefon

Ta forma polecenia uważana jest przez rekruterów za bardziej wartościową. Coraz częściej bowiem zdarza się, że listy przygotowywane są przez samych kandydatów, a pracodawca jedynie podpisuje się pod dokumentem. Dlatego bardziej wiarygodne są opinie wygłaszane bezpośrednio przez telefon.

Uzyskanie tego rodzaju rekomendacji polega na zamieszczeniu kontaktów do wybranych osób w CV, wcześniej pytając ich o zgodę i gotowość na przekazanie opinii telefonicznie.

Warto w dokumencie aplikacyjnym wydzielić specjalną sekcję, w której umieszczone zostaną 2-3 kontakty telefoniczne wraz z imieniem, nazwiskiem i stanowiskiem osoby wystawiającej:

Sylwia Kwiatkowska, Manager Sprzedaży w firmie XYZ, tel. 111 222 333, e-mail: sylwia.kwiatkowska@xyz.com

Referencje na LinkedIn

Mniej formalnym rodzajem poleceń pracownika są rekomendacje na LinkedIn. Na profilu osobistym kandydat może nie tylko uzyskać rekomendacje w postaci opinii, ale również zebrać potwierdzenia swoich umiejętności. Nie warto lekceważyć tego kanału poleceń, gdyż uzupełniony, bogaty w słowa kluczowe i referencje profil jest znacznie bardziej interesujący i przekonujący dla rekrutera.

Kogo prosić o referencje?

 O wystawienie opinii na temat swojej pracy oraz dokonań można poprosić nie tylko byłego pracodawcę (bezpośredniego managera), ale i byłych współpracowników, a nawet klientów. Im więcej różnorodnych rekomendacji, tym wyżej oceniana zostanie kandydatura osoby ubiegającej się o posadę.

Podsumowanie

Tak jak w branży e-commerce rekomendacje od klientów są najlepszym narzędziem sprzedaży, tak w rekrutacji polecenia od byłych współpracowników często stają się koronnym argumentem przemawiającym za daną kandydaturą. Warto zadbać, aby wystawione opinie były wiarygodne i opierały się na konkretach, liczbach opisujących sukcesy w pracy.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Etykieta biurowa – 7 zasad, które warto znać
Jak pisać oficjalne maile krok po kroku – wytyczne służbowej korespondencji

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.