Po zakończeniu współpracy z firmą , były pracownik może poprosić swojego przełożonego o wystawienie referencji. Taki dokument będzie dla niego mocnym argumentem na rozmowach kwalifikacyjnych, ponieważ pisemne zaświadczenie od dawnego pracodawcy uwiarygadnia to, co znajduje się w CV kandydata. Warto zatem wesprzeć pracownika w jego staraniach i stworzyć niedługi dokument. Jak napisać rekomendacje pracownika? Co powinno się w nich znaleźć? Oto krótki poradnik.
Referencje dla pracownika – forma
Dokument zawierający list referencyjny powinien mieć formę podania. A zatem należy cały tekst zmieścić na jednej stronie A4, sprawdzić go pod kątem poprawności językowej, ograniczyć się do zwięzłej, treściwej wypowiedzi.
W prawym górnym rogu umieszczamy datę i miejsce, w którym dokument został sporządzony. Trochę niżej, po lewej, wpisujemy swoje dane (imię, nazwisko, stanowisko, firma i dane kontaktowe). W następnej linii, na środku, umieszczamy nagłówek: Referencje.
Poniżej wpisujemy właściwą treść, pod którą, w prawym dolnym rogu zamieszczamy zwrot „Z wyrazami szacunku” lub „Z poważaniem”, podpis oraz pieczątkę.
Jak napisać referencje dla pracownika – podstawowe elementy
Rekomendacje od pracodawcy dla byłego pracownika powinny uwzględniać te elementy:
- Przedstawienie pracownika – na jakim stanowisku pracował, przez jaki okres, na czym polegały jego obowiązki.
- Osiągnięcia – jakie umiejętności zdobył pracownik podczas pracy w firmie, jakie były jego największe osiągnięcia, czym wyróżniał się na tle innych.
- Krótka ocena – jak oceniamy całościowo wkład, jaki pracownik wniósł do firmy.
- Zakończenie – zaproszenie do kontaktu w celu potwierdzenia przedstawionych informacji.
Referencje dla pracownika – wzór
Najczęściej referencje tworzone są dla pracownika biurowego, jednak w każdym innym zawodzie taki dokument może okazać się potrzebny. Poniżej zamieszczamy referencje dla pracownika – przykład, który może służyć jako inspiracja do napisania dokumentu. Pamiętajmy jednak, że posługiwanie się gotowymi wzorami lub treścią nadmiernie nasyconą pochwałami będzie stawiało pod znakiem zapytania wiarygodność informacji zawartych w dokumencie.
Pan Franciszek Nowak został zatrudniony w firmie Drukarnia Cyfrowa Komfort Sp. z o. o. 1 marca 2015 roku. Do końca roku 2021 pracował w niej jako przedstawiciel handlowy.
Do obowiązków Pana Franciszka należało pozyskiwanie nowych klientów, budowanie relacji z obecnymi kontrahentami, tworzenie ofert, a także negocjowanie warunków współpracy. Realizacja tych zadań wymagała od Pana Franciszka częstych wyjazdów służbowych, dużej elastyczności, odporności na stres i wysokich zdolności interpersonalnych.
Pan Franciszek doskonale sprawdził się w swoich obowiązkach. Utrzymywał pozytywne relacje z klientami, umiejętnie negocjował ustalenia dotyczące współpracy, był lubiany i ceniony. Jego nastawienie i efektywność bezpośrednio przełożyły się na wysoki współczynnik retencji. Ponadto, Pan Franciszek szybko zdobył umiejętność skutecznego docierania do nowych klientów, dzięki czemu z roku na rok znacznie powiększał portfolio swoich klientów, a w 2021 roku zanotował najwyższy współczynnik transakcji wygranych wśród naszych handlowców.
Pan Franciszek wykonuje swoje obowiązki sumiennie i z dużą dozą kreatywności. Jestem przekonana, że świetnie poradzi sobie z każdym powierzonym mu zadaniem.
W celu potwierdzenia powyższych informacji, zapraszam do kontaktu telefonicznego (123456789) lub mailowego (agnieszka.kowalska@komfort.pl).
Podsumowanie
Jak napisać referencje pracownikowi? Najważniejsza jest autentyczność informacji oraz zwięzła, treściwa forma. Podany tutaj wzór może być inspiracją do napisania własnej oceny byłego podwładnego oraz dużym ułatwieniem w nadaniu kształtu treści.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Jak prowadzić profil firmowy na LinkedIn, by przyciągnąć kandydatów?
Skuteczna komunikacja w zespole – jak manager może ją wspierać?
Udostępnij