Coraz częściej tradycyjne podejście do rekrutacji przestaje być skuteczne. Opublikowanie ogłoszenia, a następnie selekcja nadesłanych aplikacji nie daje już gwarancji, że trafią do Ciebie pracownicy, których potrzebujesz. Okazuje się, że w wielu przypadkach pozyskiwanie kandydatów metodą Direct Search jest znacznie bardziej efektywne, choć wymaga nieco więcej wysiłku. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie platformy i narzędzia Direct Search wykorzystać, by ułatwić sobie to zadanie.

Na czym polega rekrutacja metodą Direct Search

Direct Search to bezpośrednie docieranie do kandydatów, wybranych za pomocą sourcingu. Zatem najważniejszą różnicą między omawianą metodą a tradycyjnym podejściem do rekrutacji jest to, że inicjatywa leży po stronie pracodawcy lub agencji doradztwa personalnego a nie samych kandydatów. Dzięki Direct Search najczęściej docieramy do osób już zatrudnionych, pasywnych na rynku pracy.

Sourcing przeprowadzany jest za pomocą takich kanałów, jak:

  • media społecznościowe,
  • rekomendacje pracownicze,
  • własna sieć kontaktów,

Kiedy warto skorzystać z rekrutacji Direct Search? Ta metoda najlepiej sprawdzi się, gdy poszukujemy:

  • wysoko wyspecjalizowanych pracowników,
  • ekspertów w wąskich dziedzinach,
  • kandydatów na stanowiska managerskie.

Platformy, z których należy korzystać poszukując kandydatów

W celu nawiązania bezpośredniego kontaktu z kandydatem pasywnym najczęściej wykorzystuje się media społecznościowe.

LINKEDIN

To platforma dedykowana wszystkim, którzy chcą dbać o rozwój swojej kariery czy poszerzać działalność biznesową. Dlatego też LinkedIn stanowi idealne narzędzie do poszukiwania kandydatów. Na profilu osobowym znajdziesz sporo informacji o rozwoju zawodowym danej osoby, poprzednie miejsca zatrudnienia, zainteresowania, a także historię jej aktywności w serwisie.

GOLDENLINE

Choć powoli odchodzi do lamusa, nadal na tej platformie aktywnych jest wiele użytkowników. Pracodawca może założyć tam swój profil, a także skorzystać z wyszukiwarki kandydatów.

FACEBOOK

Mniej oczywisty wybór jeśli chodzi o poszukiwanie pracowników, jednak warty uwagi. Zainteresuj się grupami branżowymi, na których członkowie wymieniają się informacjami, dzielą poradami, zadają pytania. Bądź aktywny/aktywna i pomocny/pomocna. Gdy opublikujesz tam swoją ofertę, sprawdź, kto zareagował na nią pozytywnie i skontaktuj się z wybranymi osobami, zapraszając ich do wzięcia udziału w rekrutacji.

MESSENGER

To jeden ze skuteczniejszych sposobów nawiązania kontaktu z wybranym kandydatem. Nawet jeśli daną osobę zauważyłeś/zauważyłaś dzięki platformie LinkedIn, pierwszy kontakt warto podjąć również przez Messengera. Statystyki pokazują, że mniej osób posiada na telefonie aplikację LinkedIn niż Messengera, który w dodatku wyświetla powiadomienia o otrzymaniu nowej wiadomości.

Direct Search – narzędzia, które mogą Ci się przydać

PROPHET

To darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome, której zadaniem jest wyszukanie danych kontaktowych osób w social mediach. Podczas przeglądania profilu kandydata np. na Facebooku czy LinkedInie wystarczy wysunąć zakładkę Prophet, aby wyświetliły się informacje kontaktowe. Można je następnie wyeksportować i użyć do mailingu.

REPLAY

Narzędzie pomagające zautomatyzować działania mailingowe. Nie tylko ułatwia wysłanie pierwszej wiadomości do kandydatów, ale również automatycznie przypomina o nieprzeczytanej wiadomości osobom, które nie odpowiedziały na pierwszego emaila. Warto też skorzystać z danych statystycznych, które są zbierane na podstawie podjętych działań i tym samym zoptymalizować kolejne.

KAMPANIE REKLAMOWE

Facebook Ads i LinkedIn Ads lub Google Ads umożliwiają precyzyjne targetowanie przekazu do grup, które najlepiej odpowiadają stworzonemu przez Ciebie profilowi idealnego kandydata. Kreacje reklamowe będą również emitowane w ramach remarketingu, dzięki czemu Twoja oferta nie umknie ich uwadze.

Podsumowanie

Istnieje dużo platform i narzędzi, które pomogą Ci skutecznie przeprowadzić rekrutację metodą Direct Search. Zanim jednak z nich skorzystasz, zastanów się, kim jest idealny kandydat i stwórz personę, czyli profil osoby, do której będziesz chciał/chciała dotrzeć. Pomocna będzie również analiza czynników, które zachęcą potencjalnego pracownika do przyjęcia oferty. Dzięki tym informacjom oraz wymienionym narzędziom dotarcie do kandydata, który sprawdzi się na danym stanowisku, będzie znacznie łatwiejsze.