Zrekrutowanie odpowiedniego kandydata to proces wymagający czujności na każdym etapie. Jeśli już dokonałaś/dokonałeś selekcji aplikacji, i zaprosiłaś/zaprosiłeś wybrane osoby na spotkanie, przed Tobą kluczowy moment rekrutacji. Jak rozpoznać, czy kandydat sprawdzi się na danym stanowisku? Czy pierwsze wrażenie zawsze mówi prawdę o naszym rozmówcy? Jakie są sygnały, po których poznasz kiepskiego pracownika?

Obserwuj i słuchaj uważnie

Podczas rozmowy rekrutacyjnej Twoim zadaniem jest nie tylko zweryfikowanie i pogłębienie informacji zawartych w CV kandydata, ale również baczna obserwacja jego zachowań i gestów. Pewne symptomy mogą dać Ci do zrozumienia, że Twojemu rozmówcy nie bardzo zależy na pracy w Twojej firmie, a na spotkanie przyszedł dlatego, że po prostu szuka pracy.

1. Brak uprzedzenia o spóźnieniu

Niepunktualność jest cechą, której nie chcemy widzieć u pracowników firmy, ale czasem spóźnienia nie da się uniknąć. Jeśli jednak kandydat przybędzie na spotkanie kilkanaście minut po umówionej godzinie, a wcześniej nie powiadomi Cię telefonicznie o trudnościach w dotarciu na miejsce, możesz uznać takie zachowanie jako sygnał ostrzegawczy. Trudno bowiem traktować poważnie kandydata, dla którego rozmowa o pracę nie była wystarczająco ważnym powodem do zmobilizowania się, by dotrzeć na czas czy zadbać o poinformowanie o spóźnieniu.

2. Nieodpowiedni strój

Pierwsze wrażenie często bywa mylące. Jednak istnieją pewne aspekty komunikacji niewerbalnej mogące nam dużo powiedzieć o człowieku, którego właśnie poznaliśmy. Formalny i schludny strój kandydata świadczy o profesjonalizmie, wyraża szacunek wobec osoby, z którą ma się spotkać. Jeżeli osoba starająca się o zatrudnienie potraktowała ubiór z dużą swobodą lub niedbałością możesz mieć wątpliwości, czy traktuje poważnie Twoją firmę i pracę w niej.

3. Brak przygotowania

Kandydat dobrze rokujący powinien doskonale znać podstawowe informacje o firmie, do której aplikuje. Osobę, która nie potrafi powiedzieć, czym się zajmuje Twoja organizacja, jakie prowadzi projekty, możesz uznać za mało sumienną. Prawdopodobnie nie jest ona na tyle zmotywowana do pracy, by poświęcić przed rozmową kilka chwil na poszukanie odpowiednich danych w Internecie.

4. Brak przykładów i konkretów

Sygnały, po których poznasz kiepskiego pracownika już na rozmowie o pracę wychwycisz również w tym, jak opowiada o swoim doświadczeniu. Jeżeli zapytany o osiągnięcia czy sukcesy w poprzednich miejscach pracy nie potrafi przywołać konkretnych liczb lub przykładów, zastanów się nad wiarygodnością takiego kandydata. Możliwe, że to, co zawarł w CV, mija się z prawdą, a w najlepszym przypadku kandydat nie potrafi dostrzec swoich mocnych stron.

5. Brak dopasowania do stanowiska

Zapytaj swojego rozmówcę o cele zawodowe. Jeśli wymienione przez niego aspiracje są zupełnie niemożliwe do realizacji w Twojej firmie, kandydat nie sprawdzi się na danym stanowisku.

6. Dopytywanie o wynagrodzenie i benefity

To normalne, że przyszły pracownik chce znać warunki finansowe pracy. Jednak nadmierne skupienie kandydata na tym aspekcie może świadczyć o niewłaściwej motywacji oraz arogancji. Osoba dobrze rokująca powinna z pytaniami poczekać, aż temat zostanie poruszony przez rekrutera.

7. Plotkowanie, złe opinie o innych

Przedstawianie przez kandydata negatywnych opinii na temat poprzedniego pracodawcy i współpracowników to kolejny sygnał ostrzegawczy. Bardzo możliwe, że po zakończeniu współpracy z Twoją firmą, pracownik zachowa się tak samo.

Podsumowanie

Podczas rozmowy rekrutacyjnej warto uważnie przyjrzeć się kandydatowi, wyciągać wnioski nie tylko z tego, co mówi, ale i jak się zachowuje. Między wierszami można dostrzec sporo sygnałów , po których poznasz kiepskiego pracownika. Pamiętaj jednak, że dla kandydata staranie się o pracę jest bardzo dużym stresem. Zachowaj więc czujność i jednocześnie bądź wyrozumiała/wyrozumiały, okaż pozytywne nastawienie.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Narzędzia Direct Search, czyli jak pomóc sobie w rekrutacji specjalistów
Jak zatrudnić pracownika z Ukrainy – krok po kroku

Zobacz także

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami

Zapytania ofertowe:

kontakt@saleshr.pl

Telefon dla pracodawców:

+48 737 176 317

Napisz do nas

Pełna treść zgody.
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PRIORITY SALE ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 31-481 Kraków NIP: 7342730461 (Administrator danych), w celu marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych usług i produktów. Obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016): informacje o przetwarzaniu przez nas danych, jak również o prawach osób, których dane dotyczą znajdują się w naszej Polityce Prywatności.